نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷

انتشار رندرهای پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi 3X

Wild_C در توییتر رندرهای جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi 3X با معماری RDNA3 را منتشر کرده که اندازه‌ی بزرگتر از انتظار تراشه‌ی Navi 33 را نشان می‌دهد.

رندرهای طرفداری (Fan-Made) جدیدی که از پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD منتشر شده، علاوه‌بر اینکه براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سری Navi 3X از جمله ۶ واحد MCD پردازنده گرافیکی Navi 31 طراحی شدند، از نظر مقیاس اندازه نیز تلاش شده تا نزدیک به واقعیت باشند. براساس اخبار و اطلاعات به‌دست آمده، AMD حداقل روی سه تراشه‌ی Navi 3X برای کارت گرافیک‌های سری Radeon 7000 کار می‌کند که دو مورد از آن‌ها بر پایه یک طراحی چیپلت با GCD (Graphics Core/Compute Die) و MCD (Memory Complex/Compute Dies) مشابه طراحی می‌شوند.

این نشان می‌دهد که پیش‌بینی اندازه‌ی فیزیکی این تراشه‌ها سخت‌تر از قبل خواهد بود. هنوز مشخص نیست که اندازه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X چقدر خواهد بود، اما شایعات جدیدی که از اندازه GCD تراشه‌ی Navi 31 منتشر شد، چند متغیر از مقادیر پیش‌بینی شده را پوشش داده و گمانه زنی‌ها را بهبود بخشیده است. به این ترتیب، Wild_C حدس می‌زند که اندازه‌ی این GPU و مدل‌های دیگر به ترتیب زیر باشند:

  • Navi33 = 20.5 * 19.5 = 400mm²
  • Navi31/32 MCD = 4.68 * 9.36 = 44mm²
  • Navi32 GCD = 13.1 * 20.1 = 263mm²
  • Navi31 GCD = 13.1 * 28.2 = 369mm²
  • Navi32 Total = 439mm²
  • Navi31 Total = 633mm²

رندر پردازنده گرافیکی NAVI 33

رندر پردازنده گرافیکی NAVI 32

رندر پردازنده گرافیکی NAVI 33

پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 مدل پرچم‌دار سری RDNA3 محسوب می‌شود که از ۴۸ پردازنده WorkGroup و ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی برخوردار است. این تراشه به‌همراه ۶ دای MCD درکنار GPU طراحی شده که مشابه رویکرد مورد استفاده از تراشه‌های گرافیکی با پهنای باند حافظه بالا است. AMD مدت‌ها است که در این سبک طراحی، پیشروی صنعت گرافیک است. البته در اینجا حافظه روی پکیج GPU قرار نمی‌گیرد، بلکه این کنترلرها و Infinity Cache هستند که در این بخش قرار می‌گیرند.

با این اوصاف، سایز بدنه این GPU باید بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلی‌متر مربع باشد. بنابراین پردازنده‌ی گرافیکی کامل آن باید چیزی مابین ۵۹۰ تا ۶۳۰ میلی‌متر مربع سایز داشته باشد. پردازنده گرافیکی AMD Navi 32 نیز مشابه Navi 31 است با این تفاوت که در اینجا MCD و هسته‌های کمتری داریم. این تراشه باید حداکثر ۸۱۹۲ پردازنده جریانی داشته باشد که اندازه‌ی آن را در حدود ۴۴۰ میلی‌متر مربع تعیین می‌کند.

رندر پردازنده های گرافیکی NAVI 3X

کندترین GPU سری RDNA3 مدل Navi 33 است که از نظر اندازه خیلی کوچکتر از Navi 32 نخواهد بود. اما برخلاف دو مدل قبلی، این تراشه برپایه چیپلت‌ها ساخته نخواهد شد و از یک طراحی سنتی یکپارچه برخوردار است. ضمن اینکه در این مدل از پروسس نود ۵ نانومتری TSMC استفاده نشده و در عوض از فرایند ۶ میلی متری آن بهره برده است. این موارد هزینه ساخت GPU را کاهش می‌دهند اما به کارگیری حافظه کش Infinity Cache، اندازه GPU را بزرگتر خواهد کرد.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری AMD RDNA3 در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی معرفی خواهند شد. انتظار می‌رود که Navi 31 اولین مدل این سری باشد که به‌دست کاربران خواهد رسید.


منبع videocardz.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده