نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۶

نمایش اولین دمو عمومی کارت گرافیک پرچمدار اینتل Arc A770

کانال یوتیوب Linus Tech Tips اولین دموی عمومی کارت گرافیک پرچم‌دار Intel Arc A770 را با شماری از جدیدترین بازی‌های مبتنی بر API دایرکت‌ایکس 12 به نمایش گذاشت.

کارت گرافیک Intel Arc A770 به‌عنوان پرچم‌دار سری آرک در قالب یک نسخه‌ی Limited Edition به بازار عرضه می‌شود. براساس اطلاعاتی تاکنون به‌دست ما رسیده، کارت گرافیک Arc A770 در فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز چیزی در حدود ۲۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی FP32 دارد.

این مدل از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است که در یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت قرار می‌گیرد. توان مصرفی این کارت ازطریق یک کانکتور برق ۸ + ۶ پین تأمین می‌شود که حداکثر قادر به انتقال ۳۰۰ وات توان مصرفی است. هرچند نرخ TGP/TBP این کارت کمتر از این مقدار و در رنج ۲۵۰ وات خواهد بود. اما کانال یوتیوب Linus Tech Tips با حضور تام پیترسون از شرکت اینتل، اولین دموی کارت گرافیک مذکور را با بازی سایبرپانک 2077 به نمایش گذاشته است.

نمایش دموی کارت گرافیک Intel Arc A770

تام پیترسون فرایند بهینه‌سازی داخلی بازی‌ها برای پردازنده‌های گرافیکی Arc تشریح کرد که براین اساس، بازی‌ها به‌طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. اولین رده‌ی این بازی‌ها، آثاری هستند که قبلا هم به‌صورت جزئی معرفی شده بودند. این بازی‌ها به بهترین نحو روی پردازنده‌های گرافیگی اینتل اجرا می‌شوند و معمولا جدیدترین و پرطرفدارترین بازی‌هایی را شامل می‌شوند که از API نسخه DirectX12 استفاده می‌کنند. فهرست این بازی‌ها شامل مواردی مانند Cyberpunk 2077، بازی Control و فورتنایت است.

رده‌ی دوم بازی‌ها در فرایند بهینه‌سازی تراشه‌های اینتل آرک، فهرستی از بازی‌های DX12/Vulkan را در بر می‌گیرد که شاید روی پردازنده‌های گرافیکی Arc به خوبی عمل کنند، اما از نظر بهینه‌سازی در سطح پایین‌تری نسبت به رده‌ی اول قرار دارند.

درنهایت سومین و مهم‌ترین رده‌ی این بازی‌ها، جایی است که قیمت گذاری براساس آن صورت خواهد گرفت؛ رده‌ی شامل بازی‌هایی که برای پردازنده‌های گرافیکی آرک بهینه‌سازی نشدند. این بازی‌ها عموما برپایه ای پی آی DirectX11 ساخته شدند که مطابق تصویر زیر، همچنان بخش عمده‌ای از بازی‌های چارت استیم را تشکیل می‌دهند.

چارت استیم و بازی های دایرکت ایکس 11

F1 2021 و Tomb Raider از این جمع مستثنی هستند و هیچ اطلاعاتی از نرخ فریم و وضعیت اجرای آن‌ها ارائه نشده است.

بازی مورد استفاده در دموی پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار اینتل در این تست، Cyberpunk 2077 است که در یک دوره زمانی کوتاه اورکلاکینگ، روی کارت گرافیک Intel Arc A770 اجرا می‌شود. اینتل وعده می‌دهد که در رده‌ی نخست بازی‌های مذکور، بهترین پیشنهاد را از نظر نسبت قیمت به عملکرد GPU ارائه خواهد داد. ظاهرا قیمت کارت گرافیک Arc A770 واقعا کمتر از ۴۰۰ دلاری است که در شایعات مطرح شده است.

اطلاعات دموی کارت گرافیک Intel Arc A770

مشخصات پردازنده گرافیکی Arc A770 هنوز تأیید نشده است، اما بخشی از آمار و ارقامی که در فرایند اورکلاک این کارت ازطریق نرم‌افزار Arc Control نشان داده شده، سرعت کلاک پیشفرض ۲.۵ گیگاهرتز و توان مصرفی ۱۹۰ وات این GPU را تأیید می‌کند. البته این مقدار در حالت اورکلاک تا ۲۸۵ وات نیز بالا می‌رود، اما ظاهرا این نرم‌افزار هنوز باگ دارد و مقدار درست را نشان نمی‌دهد.

متأسفانه در این ویدیو اطلاعاتی درباره زمان عرضه، قیمت یا مشخصات کامل کارت گرافیک Arc A770 داده نمی‌شود. اما احتمالا تا زمان مشخص شدن این موارد زمان زیادی باقی نمانده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده