نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۶

نتایج عملکرد پردازنده‌ی ۱۴ هسته‌ای Intel Core i5-13600K

نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی نسل جدید Intel Core i5-13600K توسط Enthusiastic Citizen مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج عملکرد آن منتشر شده است.

به نظر می‌رسد که منابع نقد و بررسی سخت‌افزاری چینی قبل از عرضه رسمی نسل جدید پردازنده‌های اینتل، Raptor Lake، دسترسی بیشتری به نسخه‌های اولیه و نمونه‌های مهندسی این محصولات دارند تا مشخصات و نتایج عملکرد اولیه‌ی آن را با سایر رسانه‌ها به اشتراک بگذارند. یکی از جدیدترینِ این موارد، نسخه‌ی اولیه‌ای از تراشه‌ی Core i5-13600K است که به‌دست Enthusiastic Citizen رسیده است.

این نسخه از CPU جدید اینتل که Engineering Sample 3 نامیده می‌شود، درواقع آخرین نمونه‌ی مهندسی این پردازنده محسوب می‌شود که فرکانس عملکرد یکسانی با ورژن Qualification Sample یا QS این تراشه دارد و می‌تواند دید خوبی از عملکرد واقعی این CPU را در اختیار ما قرار دهد. متأسفانه از خود CPU تصویری منتشر نشده اما به هر حالا اطلاعات آن می‌تواند برای علاقه‌مندان حائز اهمیت باشد.

نتایج عملکرد پردازنده i5-13600K

Enthusiastic Citizen با بررسی عملکرد هسته‌های بزرگ (Performance) این CPU در فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز و تمامی هسته‌های بهینه‌ (Efficient) آن در ۴ گیگاهرتز، نتایج عملکرد آن را استخراج کرده است. برای یادآوری باید گفت که i5-13600K از ۶ هسته‌ی P و ۸ هسته‌ی E برخوردار است که تشکیل ۱۴ هسته و ۲۰ رشته‌ی این پردازنده‌ی هیبریدی را می‌دهند. برای مقایسه باید به خاطر داشته باشید که i5-12600K از نسل قبل ۱۰ هسته و ۱۶ رشته داشت.

حداکثر توان بوست PL2 پردازنده 12600K از نسل قبل ۱۵۰ وات تعیین شده بود اما این میزان برای 13600K بالاتر است. برخی گزارش‌ها عدد ۲۲۸ وات را پیشنهاد کردند که این موضوع هنوز تایید نشده است. نمونه‌ی مورد بررسی در تست‌های واقعی به حداکثر توان ۱۷۶ وات رسیده که البته Enthusiastic Citizen معتقد است این میزان در نسخه‌ی نهایی در ۱۶۰ وات محدود خواهد شد. ولتاژ عملکرد CPU نیز ۱.۳۱ ولت اعلام شده است.

نتایج بنچمارک پردازنده i5-13600K

پردازنده i5-13600K در تست تک هسته‌ی CPU-Z به امتیاز ۸۳۰ رسیده و در بنچمارک چند هسته امتیاز ۱۰۰۳۱ را کسب کرده است. این مقادیر برای 12600K از نسل قبل ۷۶۸ و ۵۵۹۰ بود که یک بهبود ۸ و ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد. تراشه‌ی i5-13600K در تست Cinebech R23 نیز به ترتیب امتیازات ۱۲۸۷ و ۲۴۴۲۰ را در تست‌های تک هسته و چند هسته به‌دست آورده که در مقایسه با نسل قبل ۲۶ و ۴۰ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده