نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۷

بهبود حداقل نرخ فریم بازی‌ ها در نتایج عملکرد پردازنده Intel Core i9-13900K

پردازنده‌ی Core i9-13900K، پرچم‌دار نسل سیزدهمی سری Raptor Lake اینتل، در آزمون‌های عملکرد گیمینگ نتایج سریع‌تری را نسبت به Core i9-12900KF از نسل قبل نشان می‌دهد.

ExtremePlayer در نتایج بررسی اخیر خود، نمونه‌ای از پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل موسوم به رپتور لیک را مورد ارزیابی قرار داده که اینبار روی عملکرد گیمینگ این CPU تمرکز شده است. تراشه‌ی ۲۴ هسته‌ای و ۳۲ رشته‌ای Intel Core i9-13900K، درواقع یک نمونه‌ی مهندسی با حداکثر توان آنلاک شده است که می‌تواند نتایج عملکرد نزدیکی به پرچم‌دار سری K نسل جدید داشته باشد. بااین‌حال، این CPU همچنان یک نسخه‌ی نهایی محسوب نمی‌شود و ممکن است عملکرد نسبتاً متفاوتی با نسخه‌ی نهایی خود داشته باشد.

پردازنده‌ی Core i9-13900K، در تست‌های شبیه‌ساز که هفته‌ی گذشته شاهد افشای نتایج آن بودیم، در مقابل تراشه‌ی Core i9-12900KF از نسل قبل قرار گرفته و در تست‌های تک هسته و چند هسته به ترتیب ۱۰ و ۳۵ درصد بهبود عملکرد را نشان می‌داد. البته هر دوی این تراشه‌ها براساس پروسس نود یکسانی تولید شده و روی یک پلتفرم مشابه طراحی شدند. بنابراین ارتقاء عملکرد CPU جدید در نتایج چند رشته، بیشتر به‌دلیل تعداد هسته‌های Efficient بیشتر در Core i9-13900K است. به همین ترتیب بهبود نتایج عملکرد تک هسته‌ی این CPU نیز بیشتر در فرکانس بالاتر پردازنده‌ی Raptor Lake (طبق گزارش‌ها ۵.۵ گیگاهرتز) ریشه دارد.

نتایج عملکرد گیمینگ Intel Core i9-13900K

اما با رسیدن به نتایج بنچمارک عملکرد گیمینگ پردازنده‌ی i9-13900K، باید گفت که بازی‌های متعددی برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته که شامل بازی Horizon-Zero Dawn، بازی Red Dead Redemption 2، بازی FarCry 6، بازی Forza Horizon 5، بازی Monster Hunter: Rise و PUBG می‌شوند. علاوه‌براین، نتایج بنچمارک این CPU با بازی‌های Final Fantasy Endwalker و CSGO و همچنین بنچمارک 3DMark Timespy و Firestrike نیز ارائه شده است.

پلتفرم مورد استفاده در این تست، مادربرد ASUS ROG Z690 Extreme است که به همراه ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5-6400 و یک کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X به یک منبع تغذیه ۱۵۰۰ وات متصل شده است.

مقایسه عملکرد پردازنده Intel Core i9-13900K در مقایسه با پرچمدار نسل قبل

به‌طور کلی باید گفت که پردازنده‌ی Raptor Lake تقریباً در همه‌ی تست‌ها عملکرد بهتری دارد. بیشترین تأثیری که در تست‌های مخصوص CPU مثل 3DMark Physics یا حداقل نرخ فریم بازی‌ها قابل مشاهده است، ۱۱ تا ۲۸ درصد پیشرفت بسته به رزولوشن‌های مختلف است. نتایج ارائه شده توسط harukaze در توییتر نشان می‌دهد که این CPU در رزولوشن 1080p حدود ۴.۴۶ درصد سریع‌تر از پرچم‌دار نسل قبل عمل می‌کند.

توان پردازنده Intel Core i9-13900K

نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake به‌همراه پلتفرم جدید Z790 در ماه اکتبر سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. این تراشه‌ها به رقابت با پردازنده‌های سری Ryzen 7000 شرکت AMD می‌روند که به همین ترتیب در پاییز امسال به‌دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده