نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۹

فاش شدن پردازنده AMD Ryzen 5 7600X؛ ۱۱ درصد سریع‌تر از Ryzen 9 5950X

یکی از پردازنده‌های سری رایزن 7000 با ۶ هسته‌ی Zen 4 که احتمالاً Ryzen 5 7600X باشد، در نتایج فاش شده از بنچمارک Basemark مشاهده شد.

یکی از تراشه‌های سری AMD Ryzen 7000 در دیتابیس بنچمارک Basemark توسط TUM_APISAK رویت شد. براساس اطلاعات موجود، این CPU یک نمونه‌ی مهندسی با کد شناسایی OPN id 100-000000593-20_Y است که تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک آن در این نتایج مشخص شده است.

به‌نظر می‌رسد که این CPU از ۶ هسته و ۱۲ رشته برپایه معماری Zen 4 برخوردار است که به ۳۲ مگابایت حافظه کش L3 و ۶ مگابایت حافظه L2 مجهز شده است. ۳۸ مگابایت حافظه کش این CPU در مجموع ۹ درصد بیشتر از Ryzen 5 5600X از نسل قبل است که حجم حافظه کش L3 آن ۳۲ مگابایت است ولی به ازای هر هسته از تنها ۵۱۲ کیلوبایت حافظه L2 برخوردار است. در معماری Zen 4 این مقدار به ۱ مگابایت حافظه L2 به ازای هر هسته ارتقا یافته است.

در مورد سرعت کلاک این CPU نیز باید به فرکانس ۴.۴ گیگاهرتزی آن اشاره کرد که البته گفته نشده که این میزان مربوط‌به حالت است بیس (پایه) است یا بوست. اما به احتمال زیاد این بالاترین فرکانسی بوده که این CPU قادر به‌دستیابی به آن است و باتوجه‌به اینکه با یک نمونه مهندسی مواجهیم، می‌توان انتظار داشت که این میزان در نسخه نهایی به ۵ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند.

فاش شدن مشخصات پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

بنابراین با درنظرگرفتن مشخصات فنی این CPU به‌نظر می‌رسد که با اولین نگاه به پردازنده AMD Ryzen 5 7600X روبه‌رو هستیم. این تراشه با قیمت احتمالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلاری خود می‌تواند یکی از محصولات پرفروش AMD در نسل جدید باشد. ابزار Basemark نتایج معتبری از تست‌های بنچمارک CPU ارائه می‌کند، اما این مورد معمولاً برای نتایج عملکرد پردازنده‌های گرافیکی و به‌ویژه کارت‌های گرافیکی سری NVIDIA RTX A4000 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس نتایج ارائه شده توسط Harukaze5719، به‌نظر می‌رسد که این CPU حدود ۱۱ درصد بهتر از Ryzen 9 5950X از نسل قبل عمل کرده که برپایه معماری هسته Zen 3 طراحی شده است. باتوجه به اینکه پردازنده‌ی Zen 3 در فرکانس بالاتری عمل کرده و از ۱۶ هسته برخوردار است، باید انتظار داشته باشیم که نسخه نهایی تراشه‌ی Zen 4 اختلاف بیشتری با این CPU داشته باشد.

نتایج بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

باتوجه‌به شایعات قبلی، باید گفت که پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 از جمله Ryzen 5 7600X حوالی ماه سپتامبر امسال به فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. CPU مورد بحث در این تست، با استفاده از یک مادربرد Gigabyte X670E AORUS Master مورد ارزیابی قرار گرفته که قبلاً به‌صورت رسمی معرفی شده و اطلاعات آن موجود است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده