نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۲

انتشار نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900K؛ تا ۳۵ درصد سریع‌تر از نسل قبل

نتایج بنچمارک پردازنده پرچم‌دار Intel Core i9-13900K از سری Raptor Lake در اطلاعات فاش شده برتری ۳۵ درصدی این CPU نسبت به Core i9-12900K را تأیید می‌کند.

پردازنده Intel Core i9-13900K در نتایج بنچمارک فاش شده، یک نمونه اولیه‌ی QS با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته است که در یک کانفیگ ۸ + ۱۶ هسته‌ هیبریدی قرار گرفته‌اند. این CPU از مجموع ۳۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۳۲ مگابایت L2 برخوردار است که نهایتا ۶۸ مگابایت حافظه Smart Cache آن را تشکیل می‌دهند. TDP پایه آن نیز ۱۲۵ وات و MTP آن در حدود ۲۵۰ وات اعلام شده است.

پردازنده‌ی Intel Core i9-13900K در این آزمون مشابه نمونه‌ی قبلی به فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز و سرعت بوست کلاک ۵.۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. البته در مورد قبلی بالاترین فرکانس گزارش شده ۵.۷ گیگاهرتز بود که احتمالا در مورد این نمونه نیز صادق است. انتظار می‌رود نسخه نهایی این چیپ در عملکرد تک هسته به فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز نیز برسد.

در ادامه می‌توانید اسکرین‌شات‌های CPU-z فاش شده از پردازنده Intel Core i9-13900K توسط Extreme Player را ملاحظه کنید:

 اسکرین‌شات‌های CPU-z فاش شده از پردازنده Intel Core i9-13900K

این CPU روی یک مادربرد ASUS ROG Maximus Z690 Extreme به‌همراه ۳۲ گیگابایت حافظه رم T-Force Delta با سرعت DDR5-6400 تست شده و برای این منظور از یک کولر AIO با ابعاد ۳۶۰ میلی متری استفاده شده است. همچنین منبع تغذیه آن نیز یک Coolermaster Silence II 1500 Watt با توان اسمی ۱۵۰۰ وات است. یک کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti 8 GB نیز برای مقایسات گیمینگ و گرافیکی در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

 اسکرین‌شات‌های CPU-z فاش شده از پردازنده Intel Core i9-13900K

پردازنده Core i9-13900K از نظر عملکرد تک هسته ۱۰ درصد بهتر از Core i9-12900K عمل می‌کند و هنگامی که عملکرد چند رشته‌ی آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد این اختلاف به ۳۵ درصد هم می‌رسد. پرچم‌دار جدید اینتل در برخی تست‌ها مثل PugetBench تا ۲.۳ برابر سریع‌تر از نماینده نسل قبلی خود عمل می‌کند که بسیار چشم‌گیر است.

به‌طور جزئی باید گفت که این CPU در تست تک هسته‌ی Cinebench R23 در حدود ۱۳.۵ درصد سریع‌تر و در آزمون چند رشته تا ۴۰.۲ درصد عملکرد بهتری را نسبت به پرچم‌دار نسل قبل دارد. در بنچمارک Geekbench نیز این اختلاف به ترتیب ۱۰ و ۲۳ درصد گزارش شده است درحالی که CPU-z Bench این اعداد را ۹.۵ و ۴۶.۳ درصد نشان می‌دهد. نهایتا بنچمارک 3DMark Fire Strike Physics را داریم که یک برتری ۴۳.۳ درصدی را نسبت به Core i9-12900K نشان می‌دهد.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900K در مقابل Core i9-12900K در تست‌های مختلف:

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900K در مقابل Core i9-12900K در تست‌های مختلف

عملکرد IPC تک رشته‌ی پردازنده Intel Core i9-13900K:

عملکرد IPC تک رشته‌ی پردازنده Intel Core i9-13900K

در تست‌های حرارتی پردازنده‌ی Intel Core i9-13900K با بنچمارک XTU، به حداکثر توان PL4 معادل ۴۲۰ وات نیز می‌رسیم که پکیج خنک‌کننده ۳۶۰ میلی متری AIO برای نگه داشتن دمای CPU کمتر از ۱۰۰ درجه موثر عمل نمی‌کند. اما احتمالا این مشکل مربوط‌به نمونه QS این پردازنده بوده و در نسخه نهایی رفع خواهد شد. بازهم باید توجه داشت که این نتایج هنوز نهایی نیستند و انتظار می‌رود عملکرد نسخه‌ی نهایی پرچم‌دار جدید اینتل از این هم بهتر باشد.

با درنظرگرفتن فرکانس ۵.۸ گیگاهرتزی نسخه‌ی نهایی Core i9-13900K می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان اختلاف با Core i9-12900K در تست‌های تک هسته و چند هسته به ۱۰ و ۴۰ درصد هم برسد. این یعنی CPU جدید اینتل می‌تواند ۵۰ درصد سریع‌تر از 5950X از شرکت AMD باشد. از طرفی تیم قرمز هم برای عرضه‌ی پردازنده‌های جدید Zen 4 آماده می‌شود که گویا حداقل ۳۵ درصد سریع‌تر از تراشه‌های سری Zen 3 خواهند بود. بنابراین یک بار دیگر می‌توان شاهد رقابت جذابی بین پردازنده‌های نسل جدید این دو تیم بود.

تست های حرارتی

نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake به‌همراه پلتفرم جدید Z790 در ماه اکتبر سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. این تراشه‌ها به رقابت با پردازنده‌های سری Ryzen 7000 شرکت AMD می‌روند که به همین ترتیب در پاییز امسال به‌دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده