نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۸

رونمایی اینتل از کارت گرافیک پرچمدار Arc A770 Limited Edition

اینتل درکنار رونمایی از کارت گرافیک Arc A750، مدل پرچم‌دار سری Alchemist به‌نام Arc A770 Limited Edition را به نمایش گذاشت.

به‌نظر می‌رسد که اینتل علاقه‌مند است تا برای رونمایی و صحبت درباره اولین نسل از پردازنده‌های گرافیکی مجزای خود تحت عنوان اینتل آرک الکمیست، از یوتیوبرهای محبوب حوزه‌ی تکنولوژی کمک بگیرد. درحالی‌که Arc A380 به‌عنوان اولین و تنها کارت گرافیک این سری تنها در بازار چین عرضه شده است، ظاهراً مدل‌های رده بالای این خانواده با تمرکز روی بازار آمریکا معرفی و عرضه می‌شوند. شواهدی از این موضوع در برنامه اخیر WAN Show و مصاحبه‌ با GamersNexus در اوایل این هفته مطرح شد.

اما درباره کارت‌های گرافیکی جدید اینتل باید گفت که ظاهراً مدل مرجع کارت گرافیک Intel Arc A770 به‌عنوان پرچم‌دار سری آرک در قالب یک نسخه‌ی Limited Edition به بازار عرضه می‌شود. بنابراین شایعاتی که قبلاً درباره عرضه‌ی نسخه‌ی Limited Edition کارت‌های گرافیکی Arc A750 و Arc A770 مطرح شده بود، بالاخره تأیید می‌شود. اما این به آن معنی نیست که در ادامه شاهد عرضه نسخه‌های معمولی و کاستوم دیزاین این محصولات نخواهیم بود. 

یوتیوبرها درحال رونمایی از کارت گرافیک جدید اینتل

درواقع دیگر تولیدکنندگان این محصولات از همین حالا از طراحی اختصاصی خود رونمایی کردند که تابستان امسال و بعد از معرفی رسمی سری Arc Alchemist به بازار عرضه خواهند شد. اول از همه به طراحی ظاهری کارت گرافیک Intel Arc A770 Limited Edition می‌پردازیم که با طراحی دو اسلات و استفاده از دو فن خنک‌کننده، نمایی با رنگ مشکی و با استفاده از خطوط نقره‌ای رنگ در لبه‌های فن‌ها را به خود می‌گیرد.

علاوه‌براین، باید گفت که این کارت از نورپردازی RGB در بدنه‌ی خود بهره‌مند شده که به‌صورت یک نوار نورانی دور تا دور بدنه‌ی آن را احاطه کرده و در انتها لوگوی کناری خود را با نورپردازی زیبای RGB درخشان می‌کند. کنترل رنگ‌های آن نیز ازطریق نرم‌افزار اختصاصی Arc Control قابل تنظیم است. گفته می‌شود که کولرهای خنک‌کننده نسخه‌ی Limited Edition این کارت به‌صورت خاص برای تراشه ACM-G10 طراحی شده و دمای پردازنده‌ی گرافیکی آن را در سنگین‌ترین بار گرافیکی تا کمتر از ۷۰ درجه حفظ می‌کند.

این کارت از سه خروجی DisplayPort و یک خروجی تصویر HDMI 2.1 نیز پشتیبانی می‌کند. کارت گرافیک A770 به‌همراه یک هدر Addressable ARGB عرضه می‌شود که می‌توان با استفاده از آن، نورپردازی RGB کارت گرافیک خود را با نورپردازی مادربرد همگام‌سازی کرد. این ویژگی جذاب قبلاً فقط در مدل‌های کاستوم کارت‌های گرافیک‌ دیده شده بود. در مورد نحوه‌ی عرضه و میزان دسترسی کاربران به نسخه‌ی Limited Edition این کارت نیز گفته شده که تمامی فروشگاه‌های بزرگ سراسر جهان می‌توانند این کارت را توزیع کنند و این موضوع به پلتفرم‌های اختصاصی اینتل محدود نشده است.

کارت گرافیک اینتل آرک A770

کارت‌های گرافیک سری Intel Arc 7 مجهز به تراشه ACM-G10 هستند و نسخه‌ی لپ‌تاپ آن نیز تحت عنوان Arc A770M و Arc A730M مشاهده شدند. مدل Arc A770 نیز یکی از محصولات رده بالای این سری است که از پیکربندی کامل تراشه‌ی ACM-G10 برخوردار است. این GPU به ۳۲ هسته‌ی Xe و ۳۲ واحد RT مجهز شده است. باتوجه‌به اعداد و ارقام ارائه شده و اینکه گفته می‌شود مدل A750 حدود ۱۷ درصد سریع‌تر از RTX 3060 است، انتظار داریم که Arc A770 نیز جایی مابین عملکرد کارت‌های گرافیک NVIDIA RTX 3060 Ti و RTX 3070 قرار بگیرد.

کارت گرافیک Arc A770 در فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز چیزی در حدود ۲۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی FP32 تولید می‌کند. این مدل از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است که در یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت قرار می‌گیرد. توان مصرفی این کارت ازطریق یک کانکتور برق ۸ + ۶ پین تأمین می‌شود که حداکثر قادر به انتقال ۳۰۰ وات توان مصرفی است. هرچند نرخ TGP/TBP این کارت کمتر از این مقدار بوده و در رنج ۲۵۰ وات خواهد بود.

طی ماه‌های آینده باید انتظار انتشار اخبار و اطلاعات بیشتری از کارت‌های گرافیک اینتل آرک را داشته باشیم.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده