نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۳

معرفی حافظه ۲۴ گیگابیتی GDDR6 سامسونگ برای نسل جدید کارت‌های گرافیکی

سامسونگ امروز از اولین حافظه رم GDDR6 و ۲۴ گیگابیتی خود برای تأمین نیاز حافظه‌ی گرافیکی نسل جدید محصولات انویدیا و AMD رونمایی کرد.

شرکت سامسونگ با معرفی ماژول حافظه جدیدی که قادر به انتقال اطلاعات با نرخ ۲۴ گبگابیت برثانیه است، محصولات مبتنی بر فناوری GDDR6 خود را ارتقا می‌دهد. این تراشه‌ها به‌طور ویژه برای کارت‌های گرافیکی نسل بعد و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی طراحی شدند، اما این شرکت در نظر دارد تا مدل‌های کم مصرف‌تر این ماژول‌ها را برای مصارف دیگر هم تولید کند.

سامسونگ امروز از اولین حافظه رم GDDR6 و ۲۴ گیگابیتی خود برای تأمین نیاز حافظه‌ی گرافیکی نسل جدید محصولات انویدیا و AMD رونمایی کرد. البته از این محصولات در لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و شتابدهنده‌های هوش مصنوعی برای دیتاسنترها نیز استفاده می‌شود.

غول تکنولوژی کره‌ای، در توضیحات خود خاطر نشان کرد که هم‌اکنون فرایند تست نمونه‌های ۱۶ گیگابایتی این محصولات آغاز شده است و مصرف‌کنندگان آزمایشی آن تا پایان این ماه به تراشه‌ها دسترسی خواهند داشت. عرضه‌ی رسمی این ماژول‌ها نیز با نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی همزمان خواهد شد. بنابراین طولی نخواهد کشید که به اولین حافظه‌های ۲۴ گیگابیتی GDDR6 در این محصولات نگاهی داشته باشیم.

معرفی حافظه 24Gbps GDDR6 توسط سامسونگ

یکی از مزیت‌های واضح تکنولوژی جدید GDDR6، افزایش ۳۰ درصدی سرعت انتقال داده در مقایسه با ماژول‌های ۱۸ گیگابیتی نسل قبل سامسونگ است. بنابراین مدل‌های رده بالای کارت‌های گرافیک نسل جدید می‌توانند به پهنای باند ۱.۱ ترابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنند که معادل انتقال حدود ۲۷۵ فیلم با کیفیت 1080p در یک ثانیه است.

DRAM جدید مبتنی بر فناوری GDDR6 سامسونگ برخلاف ماژول‌های حافظه GDDR6X که با همکاری مایکرون و انویدیا تولید شده، کاملا با مشخصات JEDEC سازگاری دارد و انتظار می‌رود کم‌مصرف‌تر هم باشد. بنابراین در هنگام استفاده، کمتر از تراشه‌های GDDR6X حرارت تولید می‌کنند. همین موضوع منجر به بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ی تولید خواهد شد.

در مورد فرایند تولید این تراشه‌ها نیز گفته شد که سامسونگ محصولات جدید GDDR6 را با پروسس نود ۱۰ نانومتری یا 1Z تولید می‌کند و مدل‌های کم‌مصرف‌تر ۲۰ و ۱۶ گیگابیتی این محصولات نیز برای مصارف دیگر تولید خواهد شد. علاوه‌بر این سامسونگ در این تراشه‌ها از یک فناوری جدید تحت عنوان سوییچ پویای ولتاژ استفاده کرده که با جا‌به‌جایی بین حالت‌های ۱.۱ و ۱.۳۵ ولت به بهینه‌سازی مصرف انرژی تا ۲۰ درصد می‌پردازد.

سامسونگ با در اختیار داشتن ۴۴ درصد بازار فروش ماژول‌های حافظه DRAM، به‌عنوان تولیدکننده‌ی پیشروی این صنعت شناخته می‌شود.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده