نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۹

لو رفتن اطلاعات جدید از پردازنده‌ گرافیکی Navi 31 شرکت AMD

شرکت AMD به‌صورت تصادفی اطلاعات جدیدی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت، مبتنی بر معماری RDNA3 را فاش کرد که تعداد MCD تراشه‌ی Navi 31 را مشخص می‌کند.

در چند هفته‌ی گذشته، اخبار و اطلاعات چندانی از نسل جدید محصولات گرافیکی AMD و معماری RDNA3 به‌دست ما نرسیده است، اما به نظر می‌رسد که حالا و در اثر یک اشتباه تصادفی، جزئیات تازه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی تیم قرمز فاش شده باشد. درواقع AMD با انتشار اشتباهی درایورهای GPU خود برای لینوکس، فرصت را در اختیار Kepler و سایر افشاگرهای اطلاعات شرکت قرار داده است. این داده‌ها فورا توسط AMD جمع آوری شدند، اما ظاهراْ همین زمان کوتاه برای استخراج اطلاعات مورد نیاز کافی بوده است.

محتوای این پچ شامل بخشی تحت عنوان MCD_INSTANCE_NUM می‌شود که نشان‌دهنده‌ی تعداد دای‌های کنترلر حافظه یا MCD پردازنده گرافیکی RDNA3 Navi 31 است. جالب اینجا است که AMD بعد از افشای اطلاعات، نام این بخش را به UMC_NODE تغییر داده تا مثلاً اطلاعات را پنهان کند.

اطلاعات فاش شده از پردازنده گرافیکی AMD RDNA3 Navi 31

اگر این اطلاعات درست باشند، در نتیجه شایعات قبلی مبنی بر به کارگیری یک GCD و ۶ واحد MCD در ساختار معماری پردازنده گرافیکی Navi 31 نیز تأیید می‌شود که نهایتاً به تأیید مشخصات دیگری از جمله گذرگاه حافظه ۳۸۴ بیت و به احتمال زیاد ۱۹۲ مگابایت حافظه کش Infinity Cache منجر می‌شود. این مقادیر در مقایسه با Navi 21 حدود ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. البته اگر AMD مطابق ادعای Kepler از فناوری V-Cache روی هریک از واحدهای MCD استفاده کند، حجم حافظه کش این GPU پتانسیل افزایش تا ۳۸۴ مگابایت را نیز خواهد داشت.

درنهایت باید گفت که تصاویر فاش شده از معماری تراشه Navi 31 که در ماه می سال جاری میلادی منتشر شده بود نیز با این اطلاعات همخوانی دارد.

نمودار بلوکی منتسب به تراشه AMD RDNA3 Navi 31

با فرض استفاده از یک تراشه‌ی حافظه GDDR6 با رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت در GPU به سرعت ۱۸ مگابیت بر ثانیه‌ی حافظه‌ی آن خواهیم رسید و در نتیجه پهنای باند مدل پرچم‌دار سری Radeon RX 7900 باید ۸۶۴ گیگابایت بر ثانیه باشد که ۵۰ درصد بیشتر از RX 6950XT است. البته این میزان شامل پهنای باند حافظه کش Infinity Cache نمی‌شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده