نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۶

سقوط قیمت کارت گرافیک‌ در چین؛ ۲۰ تا ۳۸ درصد زیر قیمت مصوب

قیمت کارت گرافیک‌های GeForce و Radeon در بازار چین به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است؛ به طوری که بسیاری از مدل‌ها ۲۰ درصد و در مدل‌های پرچم‌دار تا ۳۸ درصد پایین‌تر از نرخ MSRP به فروش می‌رسند.

در آستانه‌ی عرضه نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD به نظر می‌رسد که دو غول تولید کننده پردازنده‌های گرافیکی در جهان با مشکل جدی ورود سیل عظیمی از کارت گرافیک‌های دست دوم RTX 30/RX 6000 به بازار مواجه شده‌اند. بسیاری از این محصولات به‌دلیل افت بی‌سابقه ارزش رمزارزها در بازار جهانی و از بین رفتن صرفه‌ی اقتصادی استخراج ارزهای دیجیتالی ازطریق پردازنده‌های گرافیکی توسط ماینرها به فروش می‌رسند.

لذا به‌سادگی باید گفت که کارت‌های گرافیک زیادی در بازار وجود دارد ولی خبری از خریدار برای آن‌ها نیست. بسیاری از کارشناس‌ها معتقدند که این شرکت‌ها باید با پایین‌ آوردن فوری قیمت‌های مصوب خود، به جهش فروش این محصولات کمک کنند. اما هنوز هیچ یک از دو تیم سرخ و سبز تمایلی به انجام این کار را را از خود نشان ندادند. بنابراین بازار تعیین‌کننده‌ی قیمت فعلی کارت گرافیک‌های گیمینگ شده است و کسی به MSRP توجهی نمی‌کند.

بسیاری از فروشندگان کارت گرافیک در بازار چین در حال حاضر مایل به فروش عمده‌ی موجودی خود با قیمت‌های پایین‌تری از نرخ MSRP هستند. این وضعیت با فروش کارت‌های گرافیک دست دوم ماینرها در بازار ثانویه همزمان شده تا شاهد چنین رکودی در بازار GPU باشیم.

قیمت کارت گرافیک ها در بازار چین

کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 3090 Ti در عرض یک هفته به قیمت حدودی ۱۴۱۵ دلار رسیده که ۳۸ درصد کمتر از قیمت مصوب آن است. کارت گرافیک RTX 3090 نیز کاهش قیمت کمتر ولی همچنان چشمگیری را تجربه کرد و حالا به ۱۲۶۶ دلار رسیده که حدود ۲۹ درصد کمتر از MSRP است.

اما این کاهش قیمت فقط به محصولات انویدیا خلاصه نشده است و AMD هم با وضعیت مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در حال حاضر Radeon RX 6900 XT به قیمت ۷۴۴ دلار رسیده که ۳۷.۵ درصد کمتر از قیمت پیشنهادی AMD است.

براساس جداول منتشرشده، هیچ کارت گرافیکی از شرکت انویدیا و AMD در حال حاضر به قیمت مصوب MSRP به فروش نمی‌رسد و همگی کمتر از این مبالغ معامله می‌شوند. به‌طور متوسط، کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 حدود ۲۰ درصد و سری GeForce انویدیا ۱۹ درصد پایین‌تر از قیمت‌های مصوب آن‌ها به فروش می‌رسند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده