نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۴

پشتیبانی مادربردهای Z790 اینتل از PCIe Gen 5 M.2

Moore's Law is Dead جزئیات جدیدی از ویژگی‌ها و زمان رونمایی از پلتفرم‌های جدید سری ۷۰۰ اینتل را فاش کرده که به همراه نسل جدید پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake به بازار عرضه می‌شوند.

مادربردهای Z790 اینتل به‌عنوان پلتفرم‌های پرچم‌دار سری ۷۰۰ و برای پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake طراحی می‌شوند. مادربردهای جدید اینتل شامل قابلیت‌های ورودی/خروجی جدیدی می‌شوند که خرید این محصولات برای دارندگان مادربردهای Z690 را توجیه می‌کند؛ هرچند کاربران پلتفرم‌های فعلی Z690 نیز چیز زیادی را از دست نمی‌دهند.

پردازنده‌های جدید اینتل، براساس معماری Raptor Lake، پاییز امسال به بازار عرضه می‌شوند و تیم آبی قصد دارد تا علاوه‌بر مادربردهای جدید سری ۷۰۰، همچنان از این تراشه‌ها روی پلتفرم‌های سری ۶۰۰ نیز پشتیبانی کند. تاکنون می‌دانیم که این بُردها در سه مدل Z790، H770 و B760 عرضه خواهند شد و با کنسل شدن سری H710، همچنان از مادربردهای H610 در سیستم‌های رده پایین استفاده خواهد شد.

حالا Moore's Law is Dead در یوتیوب اطلاعات جدیدی را در این‌باره در اختیار ما گذاشته که در ادامه به شماری از این وارد اشاره خواهیم داشت. براین اساس، گفته می‌شود که مادربردهای Z790 از درایوهای SSD مبتنی بر استاندارد PCIe Gen 5 M.2 پشتیبانی خواهند کرد؛ اما درست مثل پلتفرم AM شرکت AMD، این ویژگی برای همه‌ی مادربردها ارائه نخواهد شد. درواقع تنها مدل‌های رده بالای این سری از استاندارد Gen 5 M.2 برخوردار شده و در رده‌ی مصرف‌کننده به‌دلیل هزینه‌ی بالاتر از آن چشم پوشی شده است.

اطلاعات فاش شده از مادربردهای Z790 اینتل

علاوه‌بر این، گفته شده که اینتل تا اواخر ماه ژوئیه یا اوت که در بازه‌ی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ قرار می‌گیرد، از اولین محصولات سری Z790 رونمایی خواهد کرد. البته این تاریخ مربوط‌به زمان دسترسی کاربران به این محصولات نخواهد بود. بلکه در این مدت تنها شاهد معرفی مادربردهای نسل جدید خواهیم بود.

باتوجه به اینکه مادربردهای فعلی سری 600 اینتل که به همراه تراشه‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک به بازار عرضه شدند، از پیکربندی سوکت LGA 1700 و 1800 استفاده می‌کنند، نسل جدید پردازنده‌های اینتل تحت عنوان Raptor Lake نیز از این پلتفرم‌ها پشتیبانی خواهند کرد. بُردهای سری Z690 همچنان بسیار توانمند و کاملاً کاربردی هستند و در نسل جدید هم به خوبی از پس نیازهای کاربران برمی‌آیند. درواقع هنوز SSD نسل جدید PCIe Gen 5.0 به بازار عرضه نشده و عملاً نمی‌توان از درگاه پرسرعت آن استفاده کرد، اما قطعاً این محصولات به‌زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و AMD هم تصمیم دارد تا با همکاری Phison و بهره‌گیری از تکنولوژی Smart Access Storage، به دستاوردهای بزرگی برسد.

ویژگی های پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل

اینتل هم ویژگی‌ جدید AI M.2 Module را با پردازنده‌های Raptor Lake ارائه خواهد کرد که هنوز جزئیات آن برملا نشده است. بنابراین تنها دلیلی که می‌تواند کاربران را برای ارتقاء به مادربردهای Z790 متقاعد کند، استفاده از ویژگی‌های نسل جدید تراشه‌های SSD است؛ در غیر این صورت، مادربردهای فعلی شما برای پشتیبانی از پردازنده‌های Raptor Lake کاملاً مناسب هستند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده