نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶

کاهش سفارش ویفرهای ۵ نانومتری TSMC توسط انویدیا

گویا انویدیا قصد دارد تا به‌دلیل کاهش احتمالی حجم تقاضا برای کارت گرافیک‌های نسل جدید RTX 40، میزان سفارش ویفرهای ۵ نانومتری خود از TSMC را کمتر کند.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که بازار مصرف‌کنندگان سخت‌افزار الکترونیک به سرعت درحال کوچک شدن است و میزان تمایل کاربران برای خرید تلویزیون‌ها، گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای جدید، روند بسیار کندی را به خود گرفته است. در همین راستا، انویدیا و AMD هر دو تصمیم به کاهش سفارش قطعات اولیه‌ی محصولات خود از TSMC گرفتند. DigiTimes در گزارش اخیر خود با تحلیل شرایط موجود خاطر نشان کرد که علاوه‌بر دو تأمین‌کننده‌ی بزرگ صنعت GPU جهان، شرکت اپل نیز در سفارشات خود برای تولید انبوده آیفون ۱۴ تجدید نظر کرده است.

با عادی شدن شرایط عرضه‌ی کارت گرافیک در بازار، حالا موجودی انویدیا از کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 افزایش یافته است و حتی تمایل به کاهش قیمت این محصولات نیز در تیم سبز به چشم می‌خورد. علاوه‌بر این، بازار کارت گرافیک دست دوم نیز با حجم بالایی از تراشه‌هایی که توسط ماینرها مورد استفاده قرار گرفته بود، مواجه شد. این امر در کاهش تقاضا برای خرید کارت گرافیک‌های نو مؤثر بوده است. به عبارت دیگر درحال حاضر کارت‌های گرافیک زیادی در بازار موجود هستند و طبیعتا باید انتظار کاهش تقاضا برای سری جدید RTX 40 را داشته باشیم.

کاهش ارزش سهام انویدیا و AMD

انویدیا سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین سفارشات پیش خرید ویفرهای ۵ نانومتری TSMC را به ثبت رساند تا در سال آینده نگرانی خاصی در خصوص تأمین قطعات اولیه نداشته باشد. DigiTimes در ادامه‌ی گزارش خود خاطر نشان کرد که TSMC مایل به دادن امتیاز به انویدیا نیست و در بهترین حالت می‌تواند سفارش انویدیا را تا دو دوره‌ی سه‌ماهه به تأخیر بیاندازد. اما مشکل اصلی انویدیا، پیدا کردن مشتری برای ظرفیت خالی تولید محصولات TSMC است که می‌تواند شرایط را برای این شرکت سخت کند.

پیش‌بینی‌ها از شرایط بازار در چند ماه آینده روی ارزش سهام دو شرکت انویدیا و AMD هم تأثیر محسوسی داشته است. قیمت سهام این دو شرکت در شش ماه گذشته تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافت و این روند همچنان ادامه دارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده