نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

انتشار اولین رندرهای کارت گرافیک RTX 4090 و 4090Ti

رندرهای جدید منتسب به GeForce RTX 4090 Ti و RTX 4090 که توسط Moore's Law is Dead در یوتیوب منتشر شده، ظاهر مشابه و طراحی به‌روزشده‌ی خنک‌کننده‌های مدل Founders Edition را به تصویر می‌کشد.

کانال یوتیوب Moore's Law is Dead توانست مدل رفرنس کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 Ti و RTX 4090 را با رندرهای گرافیکی منتسب به پرچمدارهای نسل جدید انویدیا نشان دهد. چند ماه قبل، شایعاتی در خصوص تغییر ساختار کولرهای خنک‌کننده‌ی نسخه‌ی Founders Edition کارت گرافیک RTX 4090 Ti در خلال اخبار مطرح شده بود. حالا در این تصاویر ساختگی می‌توانیم برای اولین‌بار نگاهی به این تغییرات داشته باشیم.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد که طراحی مدل Founders Edition کارت‌های گرافیک جدید شرکت Nvidia تا حد زیادی از نسل قبل پیروی می‌کند. MLID این رندرها را با درنظرگرفتن اطلاعاتی که در طول این مدت ازطریق اینسایدرها فاش شده‌اند، آماده کرده است.

رندرهای گرافیکی کارت گرافیک RTX 4090 Ti

در نگاه اول می‌توان تأثیر توان مصرفی بسیار بالای کارت گرافیک‌های GeForce RTX 4090 Ti و RTX 4090 را در طراحی این محصولات مشاهده کرد. درحالی‌که گفته می‌شود نرخ TGP پرچمدارهای نسل جدید انویدیا به ۴۵۰ تا ۶۰۰ وات هم می‌رسد، خنک‌کننده‌های سری GeForce RTX 40 با وجود شباهت ظاهری خود به مدل‌های موجود سری RTX 30، تغییرات داخلی مهمی خواهند داشت. گفته می‌شود کولر FE کارت گرافیک RTX 4090 Ti و RTX 4090 از ۳ یا ۳.۵ اسلات برخوردار است که Finهای بیشتر و سطح هیت سینک بزرگتری دارد. اما آیا این برای خنک نگه داشتن GPUهای تشنه‌ی انرژی این نسل کافی خواهد بود؟

برای این منظور باید به کولر Founders Edition کارت‌های گرافیک موجود RTX 3090 و RTX 3090 Ti نگاهی داشته باشیم. درحالی که این دو GPU از یک کولر خنک‌کننده‌ی یکسان بهره می‌برند، TGP آن‌ها تقریبا ۳۰ درصد با هم اختلاف دارد؛ ۳۵۰ وات دربرابر ۴۵۰ وات.

بااین‌حال این سیستم خنک‌کننده در انتقال حرارت تولیدی 3090Ti کاملا مؤثر عمل می‌کند و انویدیا بدون نیاز به تغییر طراحی هیت سینک یا سرعت فن مورد استفاده خود موفق شد که به سرعت کلاک هدف برسد. بنابراین اگر فن‌های Founders Edition موجود می‌توانند خیلی راحت از پس توان مصرفی ۴۵۰ وات برآیند، پس با به روز شدن طراحی هیت سینک و Finهای انتقال حرارت آن در نسل جدید، مشکلی هم برای توان ۶۰۰ واتی کارت‌های گرافیک RTX 40 به وجود نخواهد آمد.

دیگر ویژگی‌های ظاهری این کارت‌ها مثل طراحی فن دوگانه‌ی آن‌ها بدون تغییر باقی خواهد ماند؛ با این تفاوت که لوگوی روی بدنه‌ی آن‌ها با نور LED روشن می‌شود. چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، فضای درون شاسی زیادی است که برای جا دادن یک کارت گرافیک بزرگ GeForce RTX 4090 Ti یا RTX 4090 به آن نیاز خواهید داشت. به‌علاوه‌ی یک PSU قوی حداقل ۱۲۰۰ واتی که سیستم رده‌بالای شما را تغذیه کند.

نسل بعدی پرچمدارهای سری GeForce RTX 40 در ماه اکتبر و سایر مدل‌ها در ماه‌های بعد به بازار عرضه خواهند شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده