نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶

توان مصرفی Radeon RX 7000 بالاتر از کارت های گرافیک فعلی AMD است

یک مقام ارشد AMD در مصاحبه اخیر خود تأیید کرد که نسل جدید کارت‌های گرافیک Radeon RX 7000 مبتنی بر معماری RDNA 3، توان مصرفی بالاتری نسبت به محصولات فعلی این شرکت دارد.

سم نفزینگر، معاون ارشد شرکت AMD در مصاحبه با وبسایت Tomshardware در خصوص توان مصرفی کارت گرافیک‌های جدید Radeon RX 7000 اظهارنظر کرده است. براساس جدیدترین اخبار سخت‌افزار، کارت‌های گرافیک AMD که مبتنی بر معماری پردازنده گرافیکی RDNA 3 ساخته می‌شوند، از توان مصرفی بالاتری نسبت به سری RDNA 2 برخوردار هستند. آن‌ها ۵۰ درصد بازده عملکرد نسبت به توان مصرفی دارند.

در شرایطی که انتظار می‌رود کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 از شرکت انویدیا سقف رکورد توان مصرفی ۶۰۰ وات را در مدل‌های رده بالای خود بشکنند، AMD هم احتمال افزایش توان مصرفی محصولات خود در نسل RDNA 3 را رد نمی‌کند. اگر به خاطر داشته باشید، چند ماه قبل شایعه‌ای مبنی بر TDP حداکثر ۴۰۰ واتی کارت‌های گرافیک Radeon RX 7000 مطرح شده بود. این مقدار ۱۰۰ وات بالاتر از Navi 21، قوی‌ترین GPU این نسل است؛ کارت گرافیکی که در نسخه‌ی Navi 21 KXTX حداکثر به ۳۳۵ وات توان مصرفی نیاز دارد.

اگر قرار باشد AMD به وعده‌ی بهبود دو برابری عملکرد محصولات جدید خود عمل کند، توان مصرفی تراشه‌های گرافیکی RDNA 3 نیز باید به حدود ۴۵۰ وات برسد؛ مقداری که برای مدل پایه NVIDIA GeForce RTX 4090 شایعه شده است. البته باید توجه داشت که در این نسل باید انتظار اختلاف زیادی بین حداکثر توان مجاز با توان عملیاتی کارت‌ها داشته باشیم؛ اختلافی که بیشتر از رقابت شرکت‌ها سرچشمه می‌گیرد.

بهبود کارت گرافیک های AMD Radeon RX 7000 نسبت به نسل قبل

در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD با TBP بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ وات باید از کانکتورهای جدید PCIe Gen 5 استفاده ‌کنند؛ چرا که یک کانکتورهای سه‌گانه‌ی ۸ پین نهایتا ۴۵۰ وات توان مصرفی را منتقل می‌کند و این یک محدودیت را در مقابل تولید کنندگان قرار خواهد داد. البته هیچ یک از این شرکت‌ها حداقل هنوز در طراحی کانکتورهای مدل رفرنس کارت‌ها سراغ چنین انتخابی نرفته‌اند.

براساس اطلاعات جدید منتشرشده از سوی Greymon55 که منبع شناخته‌شده‌ی افشای اطلاعات AMD به شمار می‌آید، احتمالا زمان عرضه‌ی کارت‌های گرافیک‌ Radeon 7000 مشخص شده است. گویا از اواخر ماه اکتبر تا اواسط نوامبر (آبان ماه سال جاری) شاهد عرضه‌ی محصولات سری RDNA3 خواهیم بود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده