نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲

نتایج تست اولیه پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake

نمونه‌ی مهندسی یک CPU نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake سه ماه قبل از عرضه‌ مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن از ۲۰ درصد بهبود عملکرد نسبت به نسل قبل حکایت دارد.

وبسایت Expreview قبل از زمان عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های اینتل، موفق به دستیابی به یکی از نمونه‌های اولیه‌ی تراشه‌های Raptor Lake شد و فورا اقدام به تست عملکرد آن کرد. لازم به ذکر است که این CPU یک نمونه‌ی مهندسی است و احتمالا سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به نسخه نهایی آن خواهد داشت. بنابراین Expreview تصمیم گرفته تا عملکرد این تراشه را با یکی از پردازنده‌های Alder Lake و در یک فرکانس یکسان مورد ارزیابی قرار دهد. برای این منظور، فرکانس ۳۸۰۰ مگاهرتز Turbo Boost برای هسته‌های «عملکرد» (Performance) در نظر گرفته شده است. تراشه‌ای که از آن حرف می‌زنیم، Q0D8 است که به‌عنوان یک ES1 یا «نمونه‌ی مهندسی اولیه» شناسایی می‌شود.

این نمونه از ۸ هسته عملکرد و ۱۶ هسته بهینه برخوردار است. براساس شایعات، هسته‌های بزرگتر Raptor Cove نام دارند و هسته‌های بهینه همچنان از همان معماری Gracemont نسل قبل استفاده می‌کنند. بااین‌حال ظاهرا تعداد آن‌ها نسبت به هر مدل افزایش یافته است.

در این مدل به‌خصوص از ۳۶ مگابایت حافظه کش استفاده شده که یک افزایش ۶ مگابایتی را نسبت به Core i9-12900K نشان می‌دهد؛ همان تراشه‌ای که برای مقایسه‌ی یک نمونه از نسل قبل با این CPU انتخاب شده است.

اسکرین شات CPU-Z پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake

نتایج حاصل از سرعت‌های کلاک این پردازنده که احتمالا همان i9-13900 باشد، در وضعیتی قرار دارد که بدون شک باید گفت در نسخه‌ی نهایی شاهد افزایش سرعت آن خواهیم بود. هسته‌های P این CPU در رنج ۱.۴ تا ۳.۸ گیگاهرتز عمل می‌کنند؛ درحالی‌که یک کلاستر از هسته‌های E آن در ۱ گیگاهرتز و کلاستر دیگر در ۲ گیگاهرتز کار می‌کند. ضمن اینکه نوعی ناپایداری در فرکانس عملکرد هسته‌های این CPU به چشم می‌خورد که احتمالا به «نمونه اولیه» بودن آن مربوط می‌شود.

Expreview این پردازنده را با استفاده از یک مادربرد ASUS ROG Maximus Z690 EXTREME با ۳۲ گیگابایت رم DDR5 با سرعت ۲۶۰۰ مگاهرتز تست کرده است. در توضیحات گفته شد که BIOS این بورد هنوز برای این CPU بهینه‌سازی نشده، اما ظاهرا همین حالا هم از آن پشتیبانی می‌کند.

سرعت کلاک یکی از پردازنده های Raptor Lake

برای این تست، Expreview سراغ یکی از پرکاربردترین بنچمارک‌های مورد استفاده برای ارزیابی CPUها یعنی Cinebench R20 و R23 رفت. به‌طور کلی به نظر می‌رسد که عملکرد تک هسته‌ی این CPU حدود ۱۰ درصد و عملکرد چند رشته‌ی آن ۲۵ درصد نسبت به نسل قبل بهبود یافته است.

بنچمارک پردازنده Raptor Lake

بنچمارک پردازنده Raptor Lake

این CPU به‌طور کلی یک اختلاف ۲۰ درصدی را نسبت به نمونه‌ی هم‌رده‌ی خود از نسل Alder Lake نشان می‌دهد. این افزایش سرعت به‌طور مستقیم با افزایش تعداد هسته‌های CPU در ارتباط است.

سایت Expreview عملکرد گیمینگ CPU در رزولوشن 1080p را هم بررسی کرد. این بررسی به‌دلیل خطاهای احتمالی ذکرشده، نشان می‌دهد که پردازنده Raptor Lake در اکثر موارد ضعیف‌تر عمل می‌کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده