نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

عملکرد CPU چینی Zhaoxin KH-4000 نزدیک به تراشه های نسل اول AMD است

اولین نتایج بنچمارک پردازنده چینی Zhaoxin KH-4000 در اینترنت منتشر شد که عملکرد هم‌سطح با پردازنده‌های نسل اول سری Zen از شرکت AMD را نشان می‌دهد.

پردازنده‌های بومی شرکت چینی Zhaoxin به‌طور ویژه برای بازار مصرف‌کنندگان این کشور طراحی و تولید می‌شوند. قبلا نمونه‌هایی از رده‌ی مصرف‌کننده‌ی این تراشه‌ها دیده شده، اما اینبار با یکی از مدل‌های ویژه‌ی سرور این خانواده به نام KH-4000 مواجه هستیم. عملکرد این CPU ازطریق ورک‌لود SPEC CPU2006 مورد ارزیابی قرار گرفت که به‌طور ویژه روی عملکرد تک هسته‌ی این CPU تمرکز دارد. اما قبل از اینکه به نتایج برسیم، نگاه کوتاهی به مشخصات فنی آن خواهیم داشت.

پردازنده KH-4000 شرکت Zhaoxin براساس یک فناوری ساخت ۱۶ نانومتری ساخته شد و از ۱۶ هسته و ۱۶ رشته پردازشی برخوردار است. سرعت کلاک CPU به ۲.۷ گیگاهرتز می‌رسد و در ساختار آن از یک کنترلر حافظه DDR4 با پروتکل ترانسفر داده‌ی PCIe Gen 3.0 استفاده شده است. اسکرین‌شات تسک منیجر منتشر شده از سیستمی که از این CPU استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که این چیپ از ۳۲ مگابایت حافظه کش L3 و ۴ مگابایت L2 بهره می‌برد. اعداد و ارقام مربوط‌به TDP این پردازنده ارائه نشده است، اما باتوجه به اینکه با یک تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای روی یک پروسس نود قدیمی ۱۶ نانومتری سروکار داریم، احتمالا باید چیزی در حدود ۱۰۰ وات را برای آن در نظر بگیریم.

تسک منیجر پردازنده Zhaoxin KH-4000

در خصوص عملکرد پردازنده Zhaoxin KH-4000 باید گفت که این CPU در اکثر داده‌های SPEC CPU2006 هم سطح AMD EPYC 7601 عمل می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که احتمالا نیاز بازار چین در حال حاضر در سطح نسل اول پردازنده‌های AMD باشد. نسل‌های بعدی تراشه‌های سری Zen، به سطوح بسیار بالاتری از عملکرد پردازشی دست پیدا کردند. ولی این دستاورد همچنان برای تراشه‌های بومی شرکت Zhaoxin بسیار قابل‌توجه است.

ما قبلا پردازنده‌های رده‌ی مصرف‌کننده‌ی این شرکت را دیدیم که عملکردی در سطح Intel Core i5-7600K داشتند.

نتایج عملکرد پردازنده Zhaoxin KH-4000

بنابراین به نظر می‌رسد که پردازنده‌های چینی و شرکت‌هایی مانند Zhaoxin هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح نیاز بازار جهانی در پیش دارند. بااین‌حال محصولات آن‌ها می‌تواند گزینه‌ی جایگزین و قاعدتا ارزان‌قیمت‌تری را برای سرورهای داخلی این شرکت فراهم کند.

این شرکت وعده داده است که در آینده تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری و با پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدیدی مثل DDR5 و PCIe 4.0 را برای رقابت با محصولات جدیدتر به بازار معرفی خواهد کرد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده