نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۷

برنامه ریزی AMD برای معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000X3D در سال ۲۰۲۲

ظاهرا AMD قصد دارد تا CPU جدید Ryzen 7000X3D را با ۱۰۰ مگابایت حافظه کش در فاصله‌ی کمی از زمان عرضه‌ی تراشه‌های سری Ryzen 7000 روانه بازار کند.

شایعه شده که پردازنده‌های Ryzen 7000 شرکت AMD با تکنولوژی 3D V-Cache برای عرضه تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شدند. یعنی چند ماه بعد از عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 سری Ryzen 7000 که براساس آخرین شایعات، از اواسط ماه سپتامبر (شهریور) به‌دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید. این ادعا توسط Greymon55 در توییتر مطرح شده است.

براین اساس گفته می‌شود که تولید انبوه پردازنده‌های Ryzen 7000X3D با اسم رمز Raphael-X از همین حالا شروع شده است. AMD قدرت پردازنده‌های 3D V-Cache را با معماری Zen 3 امتحان کرد و حالا انتظار می‌رود که سری Raphael-X شامل مدل‌های بیشتری از قبیل Ryzen 7 7800X3D و Ryzen 9 7900X3D باشد.

AMD می‌تواند با تکیه بر بهینه‌سازی معماری 5nm+، ارتقاء عملکرد گیمینگ (۱۰ درصد IPC، سرعت کلاک بالاتر و حافظه V-Cache) و همچنین عملکرد پردازنده‌های خود در زمینه تولید محتوا، یک بار دیگر تسلط بر بازار CPU را از آن خود کند. برخی از ویژگی‌های کلیدی این نسل را که برای تراشه‌های Zen 4 هایلایت شده‌اند،‌ در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • بهبود عملکرد قابل‌توجه CPU به ازای هر وات توان مصرفی و ارتقاء فرکانس عملکرد
  • ۸ الی ۱۰ درصد افزایش دستورالعمل بر سیکل کلاک
  • ۱۵ درصد بهبود عملکرد تک رشته
  • تا ۱۲۵ درصد پهنای باند حافظه‌ی بیشتر به ازای هریک از هسته‌ها
  • توسعه‌ی ISA برای هوش مصنوعی و AVX-512

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده