نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۳

انتشار جزئیات جدید از مشخصات کارت گرافیک‌ GeForce RTX 40 انویدیا

شایعات جدیدی در خصوص مشخصات فنی کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 4090/4080/4070 منتشر شده که از تعداد هسته‌های بیشتر پرچمدار سری RTX 40 حکایت دارد.

براساس ادعای جدید Kopite، منبع غیررسمی افشای اطلاعات انویدیا، کارت گرافیک RTX 4090 احتمالاً از تعداد هسته‌های بیشتری نسبت به چیزی که قبلاً به آن نسبت داده می‌شد، برخوردار است. براین اساس گفته می‌شود تراشه‌ی AD102-300 به‌جای ۱۶۱۲۸ هسته CUDA از ۱۶۳۸۴ هسته بهره‌مند شده که تعداد واحدهای SM این GPU را از ۱۲۶ به ۱۲۸ افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که در پیکربندی کامل تراشه‌ی AD102 از ۱۴۴ هسته استفاده می‌شود اما احتمالاً این GPU برای مدل‌های TITAN یا RTX4090Ti در آینده رزرو شده است.

سایر مشخصات فنی این GPU تغییری نداشته و همچنان اطلاعات قبلی تأیید می‌شوند. این مدل درواقع پرچم‌دار سری RTX 40 در زمان عرضه است که انتظار می‌رود TDP آن به ۴۵۰ وات برسد. ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه از دیگر اطلاعات منتسب به RTX 4090 است.

اما در ادامه برای اولین‌بار شاهد انتشار جزئیات مربوط‌به پیکربندی کارت گرافیک RTX 4080 و RTX 4070 هستیم که معمولاً بیشتر مورد استقبال گیمرها قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود در کارت گرافیک 4080 از یک پردازنده گرافیکی AD103 استفاده شده باشد که حدوداً یک ماه بعد از RTX 4090 به بازار عرضه شود. براساس اطلاعات جدید Kopite، کارت گرافیک RTX 4080 از ۱۰۲۴۰ هسته CUDA با ۱۶ گیگابایت حافظه استفاده می‌کند.

کارت گرافیک های RTX 40

جالب اینجا است که این احتمال وجود دارد در کارت گرافیک RTX 4080 برخلاف RTX 4090 از یک تراشه حافظه GDDR6 به‌جای GDDR6X استفاده شده باشد. اما به احتمال زیاد این بخش از مشخصات فنی RTX 4080 در آینده دستخوش تغییر شود؛ زیرا یک تراشه‌ی حافظه‌ی ۱۸ گیگابیتی GDDR6، حتی از مدل نسل قبل RTX 3080 هم کندتر خواهد بود که قاعدتاً توجیهی ندارد. البته باید توجه داشت که تراشه‌ی AD102 از حافظه کش L2 بزرگتری نسبت به نسل قبل برخوردار است که ممکن است از نظر بهینه‌سازی شبیه به کارت‌های گرافیک‌ سری Radeon RX 6000 عمل کند.

به عبارت دیگر نیاز نیست که سرعت حافظه‌ی این کارت خیلی سریع‌تر باشد. اما در مورد RTX 4070 نیز اطلاعات جدیدی به‌دست ما رسیده که نشان می‌دهد به‌جای یک تراشه حافظه‌ی ۱۲ گیگابایتی، باید انتظار ۱۰ گیگابایت حافظه گرافیکی را از این مدل داشته باشیم. بنابراین گذرگاه حافظه این کارت نیز از ۱۹۲ بیت به ۱۶۰ بیت تقلیل پیدا می‌کند. از طرفی انتظار می‌رود این کارت از ۷۱۶۸ هسته CUDA برخوردار باشد که ۵۱۲ هسته‌ی غیرفعال CUDA در پردازنده گرافیکی AD104 است.

کارت‌های گرافیک‌ RTX 40 حالا برای عرضه در اواخر سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند. لاین آپ اولیه‌ی انویدیا در نسل جدید شامل همین سه مدل است که البته در عرض سه ماه به بازار عرضه خواهند شد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده