نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۷

احتمال فاش شدن حداکثر توان مجاز کارت های گرافیک‌ NVIDIA RTX 40

Kopite7kimi در جدیدترین ادعای خود اطلاعات جدیدی را در خصوص حداکثر توان مصرفی کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 40 منتشر کرده است.

براساس جدیدترین اطلاعاتی که از سوی Kopite7kimi در توییتر فاش شده است، احتمالاً حداکثر توان مجاز کارت‌های گرافیک‌ دسکتاپ و لپ‌تاپ خانواده GeForce RTX 40 Ada Lovelace مشخص شده است. براین اساس گفته می‌شود که پردازنده‌های گرافیکی لپ‌ تاپ NVIDIA RTX 40، محدودیت توان مصرفی کاملاً یکسانی با نسل فعلی خواهند داشت. ظاهراً TGP تراشه‌ی پرچم‌دار AD103 از این خانواده به ۱۷۵ وات می‌رسد که دقیقاً برابر GA103 است که اوایل امسال به بازار عرضه شد.

فاش کننده‌ی این اطلاعات در ادامه مدعی شده که حداکثر توان مجاز کارت گرافیک دسکتاپ مبتنی بر تراشه‌ی AD102 نیز ۸۰۰ وات خواهد بود که قاعدتاً باید در کارت گرافیک پرچم‌دار این نسل مورد استفاده قرار بگیرد. این مبنع قبلاً ادعا کرده بود که بالاترین سطح توان مصرفی کارت‌های گرافیک‌ انویدیا در نسل جدید به ۹۰۰ وات خواهد رسید.

توان مصرفی کارت گرافیک RTX 40

در اینجا جا دارد به تفاوت حداکثر توان مجاز و TDP یک کارت گرافیک GeForce اشاره کنیم. درواقع نرخ TDP کارت گرافیک مورد نظر شما قطعاً از این مقدار پایین‌تر خواهد بود و اعداد و ارقام ارائه شده محدودیتی هستند که در مقابل نرخ اورکلاک تراشه‌ی مورد نظر قرار گرفته و از مقادیر بالاتر جلوگیری می‌کند. بنابراین محدودیت‌های اعلام شده، لزوماً به TDP کارت‌های گرافیک‌ RTX 4090 یا سایر مدل‌های این سری اشاره نمی‌کنند؛ بلکه حداکثر مقادیری هستند که می‌تواند توسط شرکت‌های تولید کننده‌ی این محصولات و افرادی که به‌صورت دستی به اورکلاک پردازنده‌های گرافیکی می‌پردازند، مورد استفاده قرار بگیرد.

بنابراین با درنظرگرفتن موارد فوق باید گفت که حداکثر توان مجاز کارت‌های گرافیک‌ دسکتاپ و پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ Ada Lovelace بنا به جدیدترین شایعات به شرح زیر است:

  • تراشه‌ی AD102 (دسکتاپ): ۸۰۰ وات
  • تراشه‌ی AD103 (دسکتاپ): ۴۵۰ وات
  • تراشه‌ی AD104 (دسکتاپ): ۴۰۰ وات
  • تراشه‌ی AD106 (دسکتاپ): ۲۶۰ وات
  • تراشه‌ی AD103 (لپ‌تاپ): ۱۷۵ وات
  • تراشه‌ی AD104 (لپ‌تاپ): ۱۷۵ وات
  • تراشه‌ی AD106 (لپ‌تاپ): ۱۴۰ وات


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده