نویسنده: میثم خلیل زاده
// یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

معرفی حافظه رم DDR5 مدل XPG Lancer RGB

شرکت آونگ به‌صورت رسمی با گارانتی مادام‌العمر رم‌های DDR5 از شرکت ای‌دیتا را با برند XPG وارد ایران کرده است. در این ویدیو از حافظه رم DDR5 ایکس‌پی‌جی لنسر آر‌جی‌بی گفته‌ایم و به خصوصیات آن اشاره کرده‌ایم.

اولین‌بار ۸ سال قبل حافظه‌های رم نسل DDR4 روانه بازار شدند و اکنون بعد از گذشت هشت سال بالاخره شاهد عرضه حافظه‌های رم DDR5 البته که با قیمت بالاتر در بازار ایران هستیم.

اکنون آونگ برای زومجی حافظه رم DDR5 شرکت Adata مدل XPG Lancer RGB ‌را ارسال کرده است تا یک معرفی کوتاه از این حافظه رم داشته باشیم. حافظه‌های رم Adata XPG Lancer RGB DDR5-6000 32GB اکنون با گارانتی مادام‌العمر شرکت آونگ در ایران به‌فروش می‌رسد.

مدل آر‌جی‌بی حافظه رم DDR 5 اکس‌پی‌جی لنسر در یک جعبه قرمز رنگ عرضه شده است. داخل جعبه دو کیت حافظه رم ۱۶ گیگابایتی قرار دارد که هرکدام نرخ انتقال داده ۶ هزار مگاهرتز دارند. در ابتدا با در دست گرفتن کیت‌های حافظه رم متوجه سنگین بودن هر کدام از این کیت‌ها می‌شوید. محصول شرکت ای‌دیتا کیفیت ساخت خیلی بالایی دارد. روی هر کدام از کیت‌ها یک هیت سینک مشکی رنگ قرار گرفته است و از طرفی با نگاهی به گوشه بالای حافظه رم متوجه نورپردازی RGB سرتاسری می‌شوید.

نکته مهم در رابطه با این نورپردازی اشاره ای‌دیتا به پشتیبانی از نرم‌افزارهای شناخته شده نظیر ایسوس آئورا سینگ، گیگابایت فیوژن ردی،‌ ام‌اس‌آی میستیک لایت سینگ و اَزراک آرجی‌بی ال ای‌دی است. در نتیجه به‌راحتی می‌توانید با کمک نرم‌افزارهای فوق نورپردازی حافظه رم را شخصی‌سازی کنید.

اما یک سؤال خیلی خیلی مهم مطرح است. آیا می‌توانیم همین الان یک حافظه رم DDR5 فرضا XPG Lancer RGB شرکت ای‌دیتا رو خریداری کنیم و از پهنای باند ۴۸ هزار مگابایت‌برثانیه آن لذت ببریم؟

جواب خیر است، در حقیقت اینقدرها ساده نیست. شما اول از همه باید مادربورد و پردازنده‌ای داشته باشید که از DDR5 پشتیبانی کند. به‌عنوان مثال، طبق اعلام اینتل تراشه‌های نسل ۱۲ یا همان آلدر لیک اینتل از DDR5 پشتیبانی می‌کنند. از طرفی تراشه‌های Zen 4 سال آینده AMD هم به احتمال خیلی خیلی بالا از DDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

کیت ۱۶ گیگابایتی رم DDR5‌ برند XPG مدل Lancer RGB

از طرف دیگر مادربورد شما هم باید DDR5 رو پشتیبانی کند. در حال حاضر مادربوردهایی با تراشه Z690 ،H610 و B660 در بازار از DDR5 پشتیبانی می‌کنند و خب طبیعتا قیمت بالایی هم در مقایسه با مادربوردهای DDR4 موجود در بازار دارند. البته که قیمت مادربرهای Z690 در حال حاضر با قیمت دلار ۳۲ هزار تومان از قیمت ۶ میلیون تومان شروع می‌شوند. از طرفی مادربوردهایی با تراشه‌های H610 و B660 هم با قیمت پایین‌تر در دسترس هستند.

البته در حال حاضر مادربوردهایی مانند ONDA H610M+ در بازار هستند که هم اسلات DDR5 و هم اسلات DDR4‌ را با هم دارند اما خب مطلع باشید که حافظه رم DDR5 را فقط به اسلات DDR5، و حافظه رم DDR4 را فقط می‌توانید به اسلات DDR4 متصل کنید. بااین‌حال، اگر مادربورد تنها برای DDR5 یا تنها برای DDR4 باشد، پایداری و عملکرد بهتری خواهد داشت.

اما آیا واقعا در حال حاضر نیاز به ارتقاء حافظه رم به DDR5 احساس می‌شود؟ طبیعتا بستگی به نیاز شما و بودجه دارد. طبیعتا به‌خاطر جدید بودن DDR5 هنوز قیمت‌ها نسبت به نسل قبل بالا است. پس باید به بودجه نگاه کنید یا مدتی صبر کنید تا قیمت‌ها پایین‌تر بیاید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده