نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۷

توسعه‌ی APU چهار هسته‌ای Zen4/RDNA3 شرکت AMD برای نسل جدید استیم دک

شایعه شده که AMD در حال کار روی نسخه‌ی جدیدی از APU استیم دک است که برای نسل جدید کنسول دستی ولو در حال توسعه است.

براساس ادعای Moore’s Law is Dead، توسعه‌دهندگان شرکت AMD هم‌اکنون روی یک تراشه‌ی کاملاً جدید کار می‌کند براساس معماری Zen4 و RDNA3 طراحی شده است. این یوتیوبر نام مشخصی را برای این تراشه مطرح نکرده اما باتوجه‌به اینکه از این APU به‌عنوان «Little Phoenix» یاد می‌شود، به نظر می‌رسد که با مدل کوچکتری از تراشه‌ی Phoenix Point مواجه هستیم.

این چیپ به‌عنوان نسخه‌ی جدید Van Gogh معرفی شده که APU مورد استفاده در کنسول Steam Deck شرکت Valve است. به نظر می‌رسد که APU جدید Phoenix دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده به چرخه‌ی توسعه وارد شده است، بنابراین جزئیات مشخصات فنی آن هنوز برای ما نامشخص است.

شایعات جدید از APU جدید AMD برای نسل جدید استیم دک

MLID ادعا می‌کند که این APU از چهار هسته‌ و هشت رشته تشکیل شده و از ۴ پردازنده WorkGroup برخوردار است. پیکربندی هسته‌ی X86 شبیه به Mendocino است با این تفاوت که در این نسل از هسته‌های Zen4 به‌جای Zen2 استفاده می‌شود. اما ساب سیستم گرافیکی این APU با چهار برابر Compute Unit بیشتر و استفاده از معماری RDNA3 که ۵۰ درصد بهینه‌تر از RDNA2 است، پیشرفت به مراتب مؤثرتری دارد.

لازم به ذکر است که کنسول‌های گیمینگ معمولاً به این زودی‌ها نسخه‌ی جدیدی دریافت نمی‌کنند. درواقع این نخستین باری است که صحبت از نسل جدید کنسول استیم دک به میان می‌آید. با درنظرگرفتن این نکته و البته اینکه همین الان هم خرید کنسول‌های فعلی استیم دک کار دشواری برای علاقه‌مندان است، شاید فعلاً دلیلی وجود نداشته باشد که ولو اقدام به معرفی نسخه‌ی جدید این کنسول در آینده نزدیک کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده