نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۸

قابلیت Resizable BAR جزء الزامات پردازنده‌های گرافیکی اینتل Arc

متن راهنمای اینتل برای استفاده‌ی بهینه از عملکرد پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Arc، به لزوم پشتیبانی از قابلیت Resizable BAR برای دریافت بهترین عملکرد ممکن اشاره کرده است.

اینتل فهرست الزامات پردازنده‌های گرافیکی سری آرک را روی دسکتاپ منتشر کرده که در این سند، پشتیبانی از سه خط تولید CPU اینتل را تدیید می‌کند. براساس توضیحات اینتل، تاکنون تنها سه سری پردازنده‌ی این شرکت برای پشتیبانی از تراشه‌های گرافیکی آرک در نظر گرفته شده که شامل پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل آلدرلیک با مادربردهای سری ۶۰۰، پردازنده‌های نسل یازدهمی Rocket Lake با مادربردهای سری ۵۰۰ و درنهایت تراشه‌های نسل دهمی Comet Lake با مادربردهای سری ۴۰۰ می‌شوند.

درحالی که در این سند به هیچ پلتفرم دیگری اشاره نمی‌شود، سیستم‌های مبتنی بر AMD Smart Access Memory به‌عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه مطرح شده است. بنابراین می‌توان گفت که پلتفرم‌های AMD نیز به‌صورت غیررسمی برای پشتیبانی تأیید شدند.

CPU و مادربردهای تحت پشتیبانی گرافیک های Arc

اما نکته‌ی جالب توجه این است که در این فهرست از Resizable BAR به‌عنوان یکی از الزامات نام برده شده است. Resizable BAR (مخفف Resizable Base Address Register) گسترش پویای کانال‌های داده بین پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و حافظه‌ی گرافیکی را ممکن می‌کند و درنهایت قدرت ارائه‌شده توسط سیستم را افزایش می‌دهد. درواقع Resizable BAR تعیین می‌کند چه مقدار از حافظه‌ی گرافیکی سیستم در دسترس پردازنده‌ی مرکزی قرار بگیرد.

لزوم پشیتبانی از Resizable BAR برای تراشه های گرافیکی اینتل

در ادامه‌ی توضیحات این فهرست، از این ویژگی به‌عنوان یکی از قابلیت‌های ضروری برای عملکرد بهینه‌ در همه‌ی برنامه‌ها نام برده شده است. البته توضیحی در خصوص اینکه تراشه‌های گرافیکی Arc بدون Re-BAR چطور کار می‌کنند یا اصلاً کار می‌کنند یا نه، داده نشده است.

با اینکه قابلیت Resizable BAR یکی از ویژگی‌هایی است که هر کامپیوتر دسکتاپی باید در سال ۲۰۲۲ از آن پشتیبانی کند، هنوز هم کاربران زیادی وجود دارند که مادربرد مورد استفاده‌ی آن‌ها چنین قابلیتی ندارد. باید دید که نتایج بررسی پردازنده گرافیکی Arc A380 با درنظرگرفتن این نکته چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار خواهد داد. لازم به ذکر است که این تنها GPU دسکتاپ عرضه شده از سری آرک اینتل است که فعلاً فقط برای بازار چین عرضه شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده