نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۸

کارت گرافیک دسکتاپ اینتل Arc احتمالا کندتر از تصورات قبلی است

3DCenter با بازنگری در داده‌های عملکرد پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ اینتل آرک، به این نتیجه رسیده که احتمالا عملکرد گیمینگ این محصولات پایین‌تر از سطحی است که پیش از این در نظر گرفته می‌شد.

وبسایت Videocardz گزارش جدیدی را منتشر کرده که براساس آن ادعا می‌کند پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ اینتل آرک، احتمالا کندتر از چیزی هستند که قبلا تصور می‌شد. درواقع تراشه‌های سری Arc شاید در تست‌های شبیه‌سازی بنچمارک عملکرد خوبی داشته باشند، اما وقتی پای عملکرد واقعی گیمینگ به وسط می‌آید، شرایط تغییر می‌کند. براساس اطلاعات رسمی اینتل، کارت گرافیک Arc A380 که به‌تازگی عرضه شد باید ۲۵ درصد سریع‌تر از Radeon RX 6400 باشد. توجه داشته باشید که این تفاوت، با درنظرگرفتن قیمت این دو کارت مطرح شده که ظاهرا نقش مهمی در مقایسات صورت گرفته دارد.

البته این شرکت تاکنون فقط یک اسلاید از نتایج عملکرد Arc A380 را در کاربری گیمینگ با رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی مدیوم نشان می‌دهد. اما در این اسلاید، اطلاعات RX 6400 آورده نشده است. 3DCenter با بررسی عملکرد این دو کارت در ۱۱ بازی مختلف، مقایسه‌ی جامعی را انجام داد که نتیجه‌ی آن، بهبود عملکرد ۲۱ درصدی Arc A380 نسبت به RX 6400 با درنظرگرفتن اختلاف قیمت این دو GPU است که با عدد پیشنهادی اینتل تفاوت دارد.

تفاوت عملکرد Intel Arc A380 در نقایسه با Radeon RX 6400

البته اگر فاکتور قیمت را در اینجا نادیده بگیریم، تنها به یک تفاوت ۴ درصدی خواهیم رسید که حتی کمتر از بازه‌ی در نظر گرفته شده برای خطای احتمالی است. بنابراین به‌طور کلی می‌توان عملکرد واقعی A380 را در پردازش گیمینگ با Radeon RX 6400 یکسان در نظر گرفت.

این اتفاق باعث شده تا 3DCenter در گزارشی که قبلا در خصوص عملکرد کل تراشه‌های سری آرک منتشر کرده بود، تجدید نظر کند و اعداد و ارقام جدیدی را ارائه دهد که نسبت به قبل ضعیف‌تر است. براین اساس، مدل پرچم‌دار Arc A780/770 احتمالاً به سطح RTX 3070 هم نمی‌رسد و کمی پایین‌تر RTX 3060 Ti قرار می‌گیرد. بنابراین مدل‌های میان‌رده‌ی این سری هم باید با RTX 3060 و 3050 رقابت کنند. این درحالی است که عملکرد گیمینگ کلیه‌ی مدل‌های سری Arc A3** هم قادر به عبور از سطح Radeon RX 6500 XT نخواهد بود.

بازنگری در عملکرد پردازنده های گرافیکی اینتل آرک

با بهینه‌سازی احتمال درایورهای اینتل، هنوز هم شانس بهبود عملکرد تراشه‌های گرافیکی سری Arc وجود دارد. اما با درنظرگرفتن محدودیت عرضه‌ی کارت گرافیگ A380 که فقط در یک کشور و آن هم برای سیستم‌های پیش‌ساخته و تنها ازطریق یک فروشگاه به بازار عرضه شد، گیمرها احتمالا ترجیح می‌دهند به سراغ یکی از مدل‌های RTX 30 یا RX 6000 بروند؛ به‌خصوص در شرایطی که قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به سطح MSRP است و تنها سه ماه تا عرضه‌ی نسل جدید محصولات انویدیا و AMD زمان باقی مانده است. لذا احتمال کاهش قیمت در چند ماه آینده وجود دارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده