نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۶

نتایج اولیه عملکرد پردازنده ۲۴ هسته‌ای Intel Core i9-13900

پیش نمایشی از نتایج عملکرد پردازنده نسل سیزدهمی Core i9-13900 منتشر شده که ایده‌ی اولیه‌ از توان پردازش این ۲۴CPU هسته‌ای را در اختیار ما می‌گذارد.

در جدیدترین اخبار سخت‌افزار و تکنولوژی، وبسایت SiSoftware پیش نمایشی از عملکرد احتمالی CPU نسل جدید اینتل را با ارائه‌ی نمودارها و اعداد و ارقام مقایسه‌ای منتشر کرده است. باید توجه داشت که این نتایج از یک بررسی معمولی و مبتنی بر تست سخت‌افزار واقعی به‌دست نیامده بلکه مجموعه‌ای نتایج موجود در دیتابیس SiSoftware Sandra است که احتمالاً از یک نمونه‌ی مهندسی این CPU استفاده کرده و دید اولیه‌ای از معماری جدید اینتل و عناصر تشکیل‌دهنده‌ی عملکرد واقعی آن را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

Intel Core i9-13900 یک پردازنده ۲۴ هسته‌ای با ۸ هسته Performance و ۱۶ هسته Efficient است که براساس توضیحات SiSoftware بر پایه فناوری ساخت ارتقا یافته‌ی Intel 7+ طراحی شده و ۲۰ درصد حافظه کش L3 بیشتری دارد. پشتیبانی از حافظه DDR5 با سرعت حداکثر ۵۶۰۰ مگاترانسفر بر ثانیه که در مقابل سرعت ۴۸۰۰ مگاترانسفری پردازنده‌های Alder Lake قرار می‌گیرد، از دیگر پیشرفت‌های این سری نسبت به نسل قبل خواهد بود.

نتاسج عملکرد اولیه پردازنده Intel Core i9-13900

علاوه‌براین، حافظه L2 تراشه‌های Raptor Lake نیز نسبت به قبل بهبود یافته و حالا دو برابر بزرگتر از هسته‌های Performance و Efficient نسل قبل است. دیگر تفاوت قابل ذکر، عدم پشتیبانی از AVX-512 در سیلیکون Raptor Lake است که به‌طور کامل غیرفعال شده یا اصلاً روی تراشه وجود ندارد.

نتایج نهایی تست ALU/FPU نویسنده این مقاله، ۳۳ الی ۵۰ درصد ارتقا عملکرد را نسبت به Alder Lake پیش‌بینی می‌کند. توجه داشته باشید که این نتایج با سرعت‌های کلاک پایین‌تری به‌دست آمده است. ۳.۷ گیگاهرتز برای هسته‌های P پردازنده Raptor Lake و ۲.۷۶ گیگاهرتز برای E-Core در مقابل فرکانس ۵ گیگاهرتزی هسته‌ی بزرگ تراشه‌ی Alder Lake و سرعت 3.8 گیگاهرتزی هسته‌های E در آن.

نتایج عملکرد اولیه پردازنده Intel Core i9-13900

نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل باید تا چند ماه آینده روانه بازار شوند. برخی گزارش‌ها از احتمال عرضه‌ی این محصولات یک ماه قبل از کارت‌های گرافیک‌ NVIDIA GeForce RTX 40 خبر می‌دهند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده