نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳

تأیید مشخصات فنی پردازنده‌های AMD Ryzen 7000

AMD در جریان کنفرانس Financial Analyst Day اطلاعات جدیدی را از تراشه‌های سری Ryzen 7000 خود منتشر کرد که جوانب مختلفی از مشخصات فنی آن‌ها را تأیید می‌کند.

AMD در رویداد Computex 2022 از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 بر پایه معماری Zen 4 رونمایی کرد، اما برخی جزئیات کلیدی مشخصات فنی این محصولات از جمله IPC و عملکرد آن‌ها به ازای هر وات توان مصرفی نامشخص ماند. حالا این اطلاعات به‌صورت عمومی منتشر شده است و می‌توان به تحلیل و بررسی اعداد و ارقام اعلام‌شده توسط این تولید کننده‌ی تراشه‌های کامپیوتری پرداخت.

اگر بخواهیم با مهم‌ترین جنبه‌ی این اطلاعات شروع کنیم، باید گفت که بعد از ادعای افزایش ۱۵ درصدی عملکرد تک‌رشته‌ی تراشه‌های نسل جدید AMD، متوجه شدیم که AMD روی افزایش سرعت کلاک پردازنده‌های جدید خود حساب ویژه‌ای باز کرده تا نسبت به سری Zen 3، رشد چشمگیری را ارائه کند. این شرکت قبلا دستیابی به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز در عملکرد چند رشته‌ی CPU رده بالا و ۱۶ هسته‌ای خود را به نمایش گذاشت و در اخبار فاش‌شده نیز صحبت از سرعت کلاک ۵.۸ گیگاهرتز مطرح بوده است. حالا AMD رسماً تأیید کرده که فرکانس عملکرد پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 قطعا از ۵.۵ گیگاهرتز فراتر خواهد رفت.

مشخصات فنی پردازنده های AMD Ryzen 7000

در مورد IPC یا دستورالعمل بر سیکل کلاک نیز قبلا شنیده بودیم که پردازنده‌های مورد انتظار AMD Ryzen 7000 حدود ۲۴ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کنند. اما اطلاعات رسمی AMD حاکی از آن است که در ورک‌لود‌های دسکتاپ این CPU حداکثر پیشرفت ۸ درصد مشاهده می‌شود. البته افزایش عملکرد تک رشته‌ی ۱۵ درصدی همچنان پابرجا بوده و عملکرد کلی CPU نیز به ازای هر وات توان مصرفی بیش از ۲۵ درصد بهبود یافته است.

با این شرایط، بهبود عملکرد کلی این نسل نسبت به سری Zen 3 (با استفاده از یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7000 در بنچمارک Cinebench MT) بیش از ۳۵ درصد خواهد بود. یکی دیگر از معیارهای مهم عملکرد، پهنای باند سریع‌تر و دسترسی به داده است که با استفاده از استاندارد DDR5 در پلتفرم AM5 فراهم شده است.

افزایش عملکرد تراشه های AMD Ryzen 7000

بنابراین برخی از ویژگی‌های کلیدی این نسل را که برای تراشه‌های Zen 4 هایلایت شده‌اند،‌ در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • بهبود عملکرد قابل‌توجه CPU به ازای هر وات توان مصرفی و ارتقاء فرکانس عملکرد
  • ۸ الی ۱۰ درصد افزایش دستورالعمل بر سیکل کلاک
  • ۱۵ درصد بهبود عملکرد تک رشته
  • تا ۱۲۵ درصد پهنای باند حافظه‌ی بیشتر به ازای هریک از هسته‌ها
  • توسعه‌ی ISA برای هوش مصنوعی و AVX-512

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده