نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۳

شایعه: طراحی کولر مدل رفرنس RTX 4090 Ti با فن سه‌گانه

شایعه شده که نسخه‌ی رفرنس کارت گرافیک نسل جدید انویدیا با پردازنده گرافیکی AD102 از یک سیستم خنک‌کننده با طراحی فن سه‌گانه برخوردار خواهد شد.

جدیدترین شایعات از نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ انویدیا مجدداً از سوی Kopite7kimi در توییتر منتشر شده که اینبار به طراحی سیستم خنک‌کننده‌ی این محصولات تمرکز دارد. براین‌اساس گفته می‌شود که انویدیا روی طراحی یک کولر رفرنس با فن سه‌گانه کار می‌کند. با اینکه هنوز مشخص نیست که آیا چنین کولری در محصولات نهایی تیم سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا خیر، باید گفت که استفاده از این سیستم چندان هم غیرمنتظره نخواهد بود.

تقریباً همه‌ی مدل‌های سفارشی کارت‌های گرافیک‌ RTX 3090 Ti از فن‌های خنک‌کننده‌ی سه‌گانه یا سیستم‌های هیبریدی مبتنی بر جریان مایع استفاده می‌کنند. تنها تفاوت در نسخه رفرنس و حجیم انویدیا دیده می‌شود که از دو فن بزرگ در دو جهت متفاوت برای این منظور استفاده می‌کند. اما با یک محاسبه سرانگشتی از حرارت قابل توجهی که یک کارت گرافیک نسل جدید ۶۰۰ واتی قادر به تولید آن خواهد بود، باید گفت که یک فن خنک‌کننده‌ی دوگانه دیگر نمی‌تواند چنین حرارتی را به‌طور کامل و با بازدهی بالا دفع کند.

انویدیا تاکنون در محصولات رفرنس خود از طراحی فن سه‌گانه استفاده نکرده و اگر این ادعا صحت داشته باشد، این اولین‌بار است که شاهد چنین محصولی خواهیم بود. ضمن اینکه این شرکت تاکنون در کارت‌های گرافیک‌ تولیدی خود از سیستم‌های خنک‌کننده مایع نیز استفاده نکرده است. برخلاف AMD که مدت زیادی است از فن‌های سه‌گانه (در سری Radeon VII) و سیستم‌های مایع (RX 6900XT LC/Fury X) استفاده می‌کند.

فن سه گانه GeForce RTX 40

همچنین منبع انتشار این شایعه مدعی شده که چنین کولری متعلق به کارت گرافیک رده بالای انویدیا است که از پردازنده گرافیکی AD102 (با بُرد PG136/139) استفاده می‌کند. بنابراین احتمالا نه RTX 4090 بلکه RTX 4090 Ti است که از این کولر استفاده می‌کند. RTX 4090 Ti قرار است بعد از مدل غیر Ti و با توان مصرفی بالاتری معرفی شود.

به‌خاطر داشته باشید که قبل از رونمایی از سری RTX 30 نیز دقیقاً چنین شایعاتی مطرح شده بود. اما بعدها مشخص شد که انویدیا از این فن‌ها فقط برای نسخه اولیه‌ی مهندسی محصولات خود استفاده کرده و هرگز به نسخه‌ی نهایی کارت‌های گرافیک‌ این نسل نرسید.

Kopite همچنین امروز مجدداً تأکید کرد که تاریخ عرضه‌ی کارت‌های گرافیک‌ RTX 40 از اواسط ماه ژوئیه قطعاً اتفاق نخواهد افتاد و گزارش اخیر Wccftech در خصوص زمان‌بندی عرضه‌ی این محصولات بیشتر به واقعیت نزدیک است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده