نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷

فاش شدن اطلاعات جدید از سوکت LGA-1851 برای پردازنده نسل های ۱۴ و ۱۵ اینتل

برخلاف شایعاتی که اخیرا درباره سوکت جدید LGA-2551 برای دو نسل بعد پردازنده‌های اینتل منتشر شده بود، حالا اطلاعاتی از سوکت Intel Socket V1 (LGA-1851) در اینترنت فاش شده است.

درحالی که چند روز پیش شایعاتی در خصوص احتمال معرفی سوکت جدید LGA-2551 به همراه نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Meteor Lake منتشر شده بود، حالا اطلاعاتی از یک سوکت جدید به نام LGA 1851 به‌دست ما رسیده که ظاهرا برای تراشه‌های Arrow Lake و Meteor Lake-S طراحی شده است. بنابراین ممکن است سوکت ۲۵۵۱ پین قبلی، درواقع یک نسخه‌ی BGA برای دیگر محصولات اینتل باشد و قرار نیست که به‌عنوان یک سوکت LGA برای پردازنده‌های دسکتاپ اینتل مورد استفاده قرار بگیرد.

براساس گزارش Benchlife، سوکت ۲۵۵۱ پین اینتل در حال حاضر در برنامه‌ریزی این شرکت برای تراشه‌های دسکتاپ قرار نگرفته است، اما همچنان ممکن است در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

سوکت Intel LGA-1851

تصویر منتسب به سوکت Intel LGA 1851

سوکت LGA-1851، از نظر ابعاد ۴۵ در ۳۷.۵ میلی‌متر سایز خواهد داشت که از این حیث تفاوتی با LGA1700/1800 در نسل دوازدهم و سیزدهم پردازنده‌های اینتل (Alder/Raptor Lake) ندارد. بنابراین می‌توان فرض کرد که سیستم‌های خنک‌کننده‌ی فعلی اینتل همچنان تا نسل پانزدهم قابل استفاده باشند.

براساس تصاویری که در این سایت منتشر شده، به نظر می‌رسد که تنها بخشی از این سوکت که از نظر ابعاد دچار تغییر شده، IHS یا ارتفاع قسمت پخش‌کننده‌ی حرارت یکپارچه‌ی CPU باشد. جایی که این میزان از ۶.۷۳ تا ۷.۴ میلی‌متر به ۶.۸۳ تا ۷.۴۹ میلی‌متر افزایش یافته است که همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تفاوت چشمگیری نیست. هرچند همین میزان ممکن است به لزوم استفاده از یک افزونه‌ی جداگانه یا توجه بیشتر در زمان نصب کولرها منجر شود.

پیکربندی سوکت Intel LGA-1851

اما نکته‌ی دیگری که می‌توان از افزایش ارتفاع این پکیج نتیجه‌گیری کرد، احتمال استفاده از معماری جدید اینتل در پردازنده‌های Meteor Lake است که براساس تکنولوژی Foveros توسعه داده می‌شود. این سبک در پردازنده‌های یکپارچه‌ای مانند Alder Lake/Raptor Lake دیده نمی‌شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده