نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۲

نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل ظاهراً به سوکت جدید LGA-2551 نیاز دارند

احتمال می‌رود که اینتل در سال ۲۰۲۳ و همزمان با معرفی نسل چهاردهم تراشه‌های خود موسوم به Meteor Lake، با سوکت LGA1700/1800 خداحافظی کرده و به LGA-2551 نقل مکان کند.

براساس جدیدترین شایعات Moore’s Law is Dead، پردازنده‌های سری Raptor Lake-S از نسل بعدی اینتل، احتمالاً آخرین تراشه‌هایی خواهند بود که از سوکت LGA1700 استفاده می‌کنند. بنابراین شایعاتی که به استفاده از یک سوکت یکسان در سه نسل پیاپی تراشه‌های اینتل اشاره داشتند، با این ادعا رد می‌شوند. در این صورت اینتل باید در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و همزمان با معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود موسوم به Meteor Lake، یک سوکت کاملاً جدید را مطالبه کند.

البته LGA 2551 خیلی هم بزرگتر از LGA1700 نخواهد بود. براساس توضیحات MLID، اندازه این پلتفرم ۳۸ در ۴۶ میلی‌متر مربع است و تنها ۰.۵ میلی‌متر عریض‌تر و ۱ میلی‌متر بلندتر از سوکت فعلی اینتل خواهد بود. ضمن اینکه کد 2551 نشان‌دهنده این است که پین‌های این سوکت ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود.

MLID برای اثبات ادعای خود تصویری واقعی از یک پردازنده با سوکت LGA 2551 را منتشر کرده است:

سوکت جدید LGA-2551

MLID در ادامه ضمن تأیید بخشی از شایعاتی که در هفته‌های اخیر درباره دو نسل بعد پردازنده‌های اینتل منتشر شده بود، ایده‌ی متفاوتی را درباره زمان‌بندی عرضه‌ی این محصولات مطرح کرده است. در اینجا باید انتظار داشته باشیم که تراشه‌های MTL-S در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ معرفی شوند نه در سال ۲۰۲۴ که قبلا به آن اشاره شده بود. متأسفانه این منبع اشاره‌ای به پیکربندی هسته‌ی تراشه‌های Meteor Lake نداشته و این می‌تواند به‌معنی تشابه آن با سری Raptor Lake باشد.

اما جالب اینجا است که MLID در ادامه به نسل پانزدهم تراشه‌های اینتل نیز سری زده و ادعا می‌کند که معماری جدید هسته‌های Lion Cove و Skymont اولین‌بار در سری Arrow Lake مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قبلاً انتظار می‌رفت که ریزمعماری جدید هسته‌های پردازنده‌های اینتل در ابتدا با سری Lunar Lake از نسل بعدی Arrow Lake معرفی شوند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شده بود، پردازنده‌های نسل پانزدهمی اینتل از نظر تعداد هسته‌های Performance با نسل قبل تفاوتی نخواهد داشت، اما تعداد هسته‌های بهینه‌ی Efficient دو برابر سری Raptor Lake خواهد بود تا در مجموع به ۳۲ هسته برسد.

شایعات جدید از پردازنده های Meteor Lake

نکته مهم‌تر اینکه پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake نیز با سوکت جدید LGA 2551 سازگار خواهد بود. بنابراین حداقل دو نسل از تراشه‌های اینتل از یک پلتفرم یکسان استفاده خواهند کرد. انتظار می‌رود این محصولات با معماری Zen6 پردازنده‌های AMD در یک دوره معرفی شوند. البته لازم به ذکر است این مسائل توسط هیچ یک از شرکت‌ها تأیید یا تکذیب نشده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده