نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

احتمال معرفی قوی‌ترین GPU نسل جدید انویدیا از کلاس تایتان

گویا انویدیا اکنون روی کارت گرافیک جدیدی از کلاس Titan کار می‌کند که با بهره‌گیری از ظرفیت کامل پردازنده گرافیکی AD102 و ۴۸ گیگابایت حافظه VRAM، حداکثر ۹۰۰ وات توان مصرفی خواهد داشت.

Kopite7kimi منبع اصلی این روزهای اخبار غیررسمی انویدیا، شایعه جدیدی را در رابطه با نسل جدید تراشه‌های گرافیکی این شرکت مطرح کرد. بر این اساس گفته می‌شود انویدیا علاوه‌بر RTX 4090 Ti، روی یک کانفیگ GPU دیگر AD102 با ظرفیت کامل آن مشغول کار است. اگر مشخصات آن در حد و اندازه‌ای که این منبع می‌گوید، با یک غول واقعی در دنیای پردازنده‌های گرافیکی مواجه خواهیم بود.

براساس شایعات منتشرشده، نسل جدید کارت گرافیک NVIDIA Titan براساس معماری Ada Lovelace از یک پردازنده گرافیکی Full-Fat متشکل از ۱۴۴ پردازنده جریانی و ۱۸۴۳۲ هسته CUDA تشکیل شده که براساس فرکانس عملکرد آن می‌توان گفت احتمالا قادر به شکستن رکورد توان پردازش گرافیکی ۱۰۰ ترافلاپس خواهد بود. گفته می‌شود این کارت گرافیک از ۴۸ گیگابایت حافظه GDDR6X برخوردار است که در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت قرار گرفته است.

Nvidia Titan V

نکته جالب توجه این است که ظاهرا انویدیا در زمینه مشخصات VRAM مورد استفاده‌ی این کارت اصلا کم نمی‌گذارد و با به کارگیری جدیدترین ماژول‌های حافظه ۲۴ گیگابیتی خود، پهنای باند ۱.۱۵۲ ترابایت بر ثانیه را در این GPU امکان‌پذیر خواهد کرد؛ این یعنی ۱۴ درصد پیشرفت نسبت به RTX 3090 Ti، پرچم‌دار حال حاضر شرکت که از دای ۲۱ گیگابیتی برخوردار است. انتظار می‌رود کارت گرافیک RTX 4090 از نسل بعد نیز از همین دای ۲۱ گیگابیتی استفاده کند. درواقع GPU پرچم‌دار Ti نسل بعد تنها مدلی است که دای ۲۴ گیگابیتی دریافت می‌کند.

در مورد توان مصرفی کارت گرافیک جدید NVIDIA Titan نیز نکات جالب توجهی وجود دارد که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. این کارت با دو برابر مصرف برق بیشتر نسبت به RTX 3090 Ti به ۹۰۰ وات TDP دست خواهد یافت. فاش‌کننده این اطلاعات مدعی شد که بورد آزمایشی این مدل از دو کانکتور برق ۱۶ پین برخوردار است و هریک قادر به انتقال ۶۰۰ وات توان مصرفی هستند. البته گفته می‌شود انویدیا کارت گرافیک‌های نسل بعد خود را با همراه یک آداپتور سه‌گانه ۸ پین به بازار عرضه خواهد کرد. بنابراین درمورد کارت گرافیک RTX 4090 Ti که شایعه شده TDP آن ۶۰۰ وات خواهد بود، یک آداپتور چهارتایی ۸ پین قابل تصور است.

کارت گرافیک کلاس تایتان انویدیا

براساس لاین آپ محصولات سری Ampere می‌توان گفت که انویدیا نه‌تنها مدل Titan را برای این خانواده معرفی نکرد، بلکه عملا سری Titan را با کلاس BFGPU کارت گرافیک‌های GeForce RTX جایگزین کرد. لذا همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، کارت گرافیک‌های ظرفیت بالای این شرکت همچنان تحت لاین آپ ورک‌استیشن RTX A**** عرضه شده و به جز RTX 3090 Ti و RTX A6000 دیگر خبری از کلاس Titan نبود.

توجه داشته باشید که این اطلاعات هنوز در هیچ سطحی توسط منابع رسمی تأیید نشده‌اند و ممکن است در ادامه تغییرات زیادی در محصولات در حال ساخت ایجاد شود. در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده