نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۳

افزایش قابل توجه کاربران RTX 3080 و RTX 3070 در نظرسنجی اخیر استیم

آمار جدید استیم از سخت‌افزار مورد استفاده کاربران نشان می‌دهد که تعداد کاربران کارت‌های گرافیک‌ RTX 3080 و RTX 3070 بیش از سایر مدل‌ها افزایش یافته است.

براساس آمار جدید وبسایت استیم، تعداد کاربران کارت گرافیک RTX 3080 در ماه می ۰.۲۴ درصد افزایش یافته و این مقدار برای RTX 3070 به ۰.۱۹ درصد می‌رسد. این در حالی است که RTX 3060 به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های کاربران در ماه‌های اخیر، با ۰.۱۸ درصد از این حیث چهارم است. اما نکته‌ی قابل‌توجه دیگر این است که Radeon RX 6800 XT به جمع ده GPU برتر این فهرست پیوسته تا جدیدترین کارت گرافیک RDNA 2 باشد که به چارت اصلی GPU می‌رسد.

کارت گرافیک 6800 XT با افزایش سهم ۰.۱۵ درصدی خود به این سطح رسیده تا در چارت اصلی، درکنار سایر مدل‌های سری RDNA 2 شامل Radeon RX 6600 و Radeon RX 6600 XT و Radeon RX 6700 XT و Radeon RX 6900 XT قرار بگیرد که همگی در ماه گذشته شاهد افزایش تعداد کاربران بودند.

چارت کاربران GPU استیم در ماه می

لازم به ذکر است که فهرست کلی ۱۰ کارت گرافیک برتر کاربران همچنان از ماه آوریل بدون تغییر باقی مانده است. GTX 1060 هنوز هم در این فهرست جلودار است و حتی تعداد کاربران آن از ماه قبل هم افزایش یافته است. توجه داشته باشید که کارت گرافیک محبوب انویدیا چهار سال است که رتبه‌ی اول این جدول را در اختیار دارد.

چارت اصلی GPU استیم

افزایش تعداد کاربران کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD نشانه‌ای از بهبود قیمت‌ها در بازار GPU است که در ماه‌های اخیر شاهد ان بودیم. آخرین آمارها از نزدیک شدن هرچه بیشتر قیمت‌ها به مقادیر مصوب MSRP حکایت دارند و کاهش تمایل به استخراج رمزارزها در این امر نقش مهمی داشته است.

در جدول رده بندی CPU هم شاهد افزایش ۱.۲۴ درصدی محصولات AMD بودیم تا تیم قرمز کمی بیشتر به رقیب قدرتمند خود نزدیک شود. اینتل با در اختیار داشتن ۶۷.۱۹ درصد این بازار با اقتدار صدرنشین است.

در زمینه سیستم‌عامل‌های مورد استفاده‌ی کاربران هم باید گفت که ویندوز 11 حالا تنها ۰.۴۱ درصد تا رسیدن به یک پنجم کاربران پی سی فاصله دارد. بیش از نیمی از کاربران این چارت از ۱۶ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند و یک چهارم آن‌ها از کارت‌هایی گرافیک‌ با ظرفیت حافظه ۸ گیگابایت برخوردار هستند. هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 نیز ۲ درصد تا رسیدن به سهم ۵۰ درصدی بازار VR فاصله دارد.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده