نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۳

افشای تصویری از PCB کارت گرافیک GeForce RTX 4090

تصویر شماتیک بُرد اصلی پردازنده گرافیکی AD102 مورد استفاده در کارت گرافیک RTX 4090، محل قرارگیری NVLink و کانکتورهای برق ۱۶ پین را نشان می‌دهد اما خبری از خروجی نمایشگر USB Type-C نیست.

Igor’sLAB تصویری را منتشر کرده که به طراحی PCB نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ انویدیا نسبت داده می‌شود. تاکنون تقریباً مسجل شده که انویدیا در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود نیز از بُرد اصلی و طراحی سیستم خنک‌کننده یکسانی در مقایسه با سری Ampere استفاده خواهد کرد. درواقع قبلاً هم تصاویری از مدل‌های RTX 4090 Ti و RTX 4080 در اینترنت فاش شده بود. بنابراین احتمال می‌رود که PCB این مدل‌ها تقریباً با RTX 3090 Ti یکسان باشد.

Igor به منظور حفظ منبع افشای اطلاعات خود، تصویر واقعی بُرد AD102 را منتشر نکرده است، زیرا ممکن است حاوی جزئیات بیش از حدی باشد که مختص منبع این اخبار در انویدیا است. لذا کاری که Igor انجام داده، ترکیب جزئیات تازه با تصویری است که قبلاً از دیاگرام AD102 فاش شده بود.

لازم به ذکر است که تاکنون دو مدل مختلف از بُرد این GPU مشاهده شده که ظاهراً PG139 و PG136 نام دارند. PG139 یک تراشه V شکل و شبیه به مدل‌های RTX 30 Founders Edition است و قرار است در مدل Founders Edition کارت‌های گرافیک‌ جدید انویدیا و بسیاری از مدل‌های کاستوم آن‌ها قرار بگیرد. اما طراحی مستطیلی PG136، در تصویر زیر پست شده است. احتمالاً این مدل بیشتر در مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر مانند مدل‌های غیر Ti کارت گرافیک RTX 4090 یا 4080 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

PCB کارت گرافیک GeForce RTX 4090

اما از نحوه کدگذاری گمراه کننده‌ی این مدل‌ها که بگذریم، اطلاعات فاش شده‌ی Igor ثابت می‌کند که بُرد جدید نیز همچنان از چهار کانکتور نمایشگر، شامل ۴ پورت DP و یک HDMI برخوردار است. البته از این تصویر نمی‌توان گفت که این پورت DP 2.0 است یا خیر. علاوه‌بر این می‌توانیم NV-Link را هم ببینیم که هنوز پابرجاست و احتمالاً نشان می‌دهد که این GPU مربوط‌به RTX 4090 است. زیرا در نسل RTX 30 فقط این کلاس بود که کانکتورهای NV-Link چند GPU داشت.

درنهایت می‌توان یک کانکتور برق ۱۶ پین را هم مشاهده کرد. با اینکه برای پیش‌بینی توان مصرفی کارت‌های گرافیک‌ سری RTX 40 هنوز خیلی زود است، اما تقریباً واضح است که در این نسل یک کارت گرافیک ۶۰۰ وات را خواهیم دید که احتمالاً RTX 4090 Ti یا یک مدل جدید TITAN است. این مقدار TDP همچنان در ظرفیت یک کانکتور ۱۶ پین گنجانده می‌شود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده