نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۸

کاهش ۱۹ درصدی عرضه GPU به بازار همزمان با افزایش سهم انویدیا و AMD

جدیدترین گزارش JPR از وضعیت بازار GPU نشان می‌دهد که انویدیا و AMD سهم خود از بازار پردازنده‌های گرافیکی را افزایش داده و همزمان عرضه‌ی این محصولات به بازار ۱۹ درصد کاهش یافته است.

JPR در گزارش جدید خود از وضعیت بازار پردازنده‌های گرافیکی، رخدادهای اخیر جهانی را به‌عنوان عامل اصلی کاهش ۶.۲ درصدی حجم تبادلات بازار نسبت به سه ماه قبل معرفی می‌کند. این درحالی است که با بررسی موعد مشابه سال گذشته، یک کاهش کلی ۱۹ درصدی را مشاهده خواهیم کرد. این میزان به‌طور قابل توجهی کمتر از پیش‌بینی نرخ رشد بازار از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ است که هدف ۳.۳ میلیون واحد نصب شده از این محصولات و نفوذ ۴۶ درصدی پردازنده‌های گرافیکی مجزا را دنبال می‌کند.

وضعیت سهم شرکت های بزرگ از بازار GPU

اما در این بین، انویدیا با مثبت ۱.۶۹ درصد، بیشترین افزایش سهم بازار را به خود اختصاص داده و حالا ۲۱ درصد بازار GPU جهان را در اختیار دارد. AMD در مقابل ۰.۷ درصد افزایش سهم را تجربه می‌کند تا در مجموع به ۱۹ درصد برسد. اما اینتل برعکس دو رقیب خود منفی ۲.۴ درصد کاهش را نسبت به دوره قبل تجربه کرده و بااین‌حال هنوز ۶۰ درصد بازار کلی GPU در جهان را در دست دارد. البته دلیل اینکه سهم اینتل از این بازار اینقدر بالاست، عرضه پردازنده‌های این شرکت به‌همراه گرافیک یکپارچه است.

اما در خصوص حجم عرضه‌ی محصولات نیز باید گفت که تنها انویدیا است که در این بین ۳.۲ درصد افزایش را تجربه می‌کند. ولی اینتل و AMD به ترتیب ۱.۵ و ۶.۲ درصد کاهش را گزارش کردند.

همان‌طور که اشاره شد، این آمار به بازار کلی پردازنده‌های گرافیکی مربوط می‌شود و اگر فقط بازار گرافیک‌های مجزا را بررسی کنیم، شرایط به کلی تغییر می‌کند. در اینجا انویدیا با در اختیار داشتن ۷۸ درصد از سهم بازار فرمانروایی می‌کند. درحالی که AMD با منفی یک درصد حالا از این بازار سهم ۱۷ درصدی دارد و اینتل نیز با مقدار کاهش مشابه به ۴ درصد رسیده است. توجه داشته باشید که کارت‌های گرافیک‌ اینتل آرک که در ابتدای سال ۲۰۲۲ معرفی شدند، هنوز تأثیر خود را بر بازار گرافیک‌های مجزا وارد نکردند.

تغییر میزان سهم انویدیا و AMD و اینتل از بازار GPU

البته Tech Analyst نیز آمار خود را از وضعیت بازار ارائه کرده که اعداد و ارقام آن کمی با این مورد تفاوت دارند. در این گزارش سهم انویدیا از بازار GPU حدود ۸۰.۶۷ درصد بیان شده و به AMD نیز ۱۹.۴۳ درصد اختصاص داده شده است.

باتوجه‌به کاهش قیمت‌ها و افزایش حجم عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی به بازار فروش، انتظار می‌رود وضعیت بازار در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بهبود پیدا کند. لازم به ذکر است که هر دو تیم سبز و قرمز در نظر دارند تا محصولات جدید خود را در این بازه به بازار عرضه کنند که این عامل نیز می‌تواند تأثیر مثبتی در شرایط داشته باشد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده