نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۴

تداوم روند کاهش قیمت کارت های گرافیک‌ RX 6000 و RTX 30

جدیدترین گزارش‌ 3DCenter از ماه می ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که محصولات سری Radeon RX 6000 و GeForce RTX 30 در آستانه‌ی رسیدن به قیمت‌های مصوب (MSRP) قرار دارند.

درحالی که تقریباً به پایان نسل RTX 30/RX6000 رسیدیم، قیمت کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ در بازار فروش بالاخره درحال متعادل شدن است و بعد از مدت‌ها شاهد فروش این محصولات با قیمت‌هایی نزدیک به MSRP هستیم. 3DCenter در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که اگر به‌خاطر برخی مدل‌های خاص نبود، میانگین قیمت فروش کارت‌ها گرافیک‌ قطعاً به MSRP یا پایین‌تر از آن هم رسیده بود.

آنالیز قیمت کارت‌های گرافیک‌ 3DCenter که کار خود را از ژانویه امسال شروع کرده، از زمان شروع مشکلات این بازار تاکنون یکی از گزارش‌های مستمر و معتبری بوده که در بسیاری از منابع به آن ارجاع داده شده است. شیوع ویروس کرونا، فراگیر شدن کار از منزل و عوامل دیگری مانند رشد بی‌سابقه‌ی ارزش رمزارزها باعث شدند تا شاهد طولانی‌ترین افزایش قیمت کارت‌ها گرافیک‌ در طول تاریخ این صنعت باشیم. بااین‌حال همه‌ی این عوامل آرام آرام به سمت عادی شدن حرکت می‌کنند و متعاقباً قیمت این محصولات نیز درحال کاهش یافتن است. به‌طوری که به‌نظر می‌رسد بالاخره گیمرها می‌توانند پردازنده‌های موردنظر خود را با قیمت‌های واقعی تهیه کنند.

نمودار قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

بااین‌حال، برخی مدل‌های موجود در بازار که از آن‌ها به‌عنوان «پرتفوی اصلی» نام برده می‌شود، همچنان گران‌تر از چیزی که باید باشند به فروش می‌رسند. این مدل‌ها شامل مواردی مانند Radeon RX 6700 و 6800 یا 6800XT از سوی AMD و محصولاتی از قبیل RTX 3060Ti و 3070 و 3080 از میان محصولات انویدیا می‌شوند که نسبتاً متقاضی بیشتری دارند. بدون درنظرگرفتن این محصولات، باید گفت که قیمت‌های بازار به حدود مصوب و پایین‌تر از آن رسیده است.

لازم به ذکر است که منبع دریافت این اطلاعات فروشگاه‌های آلمان و اتریش است ولی می‌توان وضعیت مشابه آن را به خیلی از کشورهای جهان تعمیم داد. در ادامه می‌توانید جدولی از قیمت محصولات انویدیا و AMD را به‌همراه درصد تغییرات آن در روز یکشنبه این هفته مشاهده کنید. در انتها میانگین درصد اختلاف قیمت‌ها با MSRP قرار گرفته است.

قیمت کارت گرافیک های انویدیا در بازار

قیمت کارت گرافیک های AMD در بازار

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده