نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۷

تراشه AMD Mendocino نمی‌تواند تهدیدی برای APU استیم دک باشد

بعد از معرفی کنسول دستی AYANEO Air Plus با APU جدید AMD Mendocino، یک منبع شناخته‌شده فاش کرد که این APU تنها از ۲ واحد پردازشی برخوردار است و رقیب قابل توجهی برای استیم دک نیست.

APU جدید شرکت AMD موسوم به Mendocino اوایل این هفته در جریان رویداد Computex معرفی شد. تراشه جدید AMD متشکل از یک CPU مبتنی بر معماری Zen2 و یک گرافیک RDNA2 است که این نوع پیکربندی قبلا در کنسول دستی استیم دک مورد استفاده قرار گرفته بود. بنابراین در ابتدا تصور می‌شود که تراشه‌های Mendocino و Van Gogh علاوه‌بر معماری ساخت مشترکات بیشتری داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که APU جدید AMD ضعیف‌تر از آن است که رقیبی برای استیم دک به شمار بیاید.

AMD چند وقت قبل گفت که این دو تراشه از دو سیلیکون کاملا متفاوت برخوردار هستند، اما درباره مشخصات فنی پردازنده گرافیکی داخلی Mendocino اطلاعاتی ارائه نکرده بود. حالا و براساس ادعای Golden Pig Upgrade، تراشه‌ی Mendocino از تعداد Compute Unitهای به مراتب کمتری نسبت به انتظارات برخودار است. ظاهراً این APU فقط ۲ واحد محاسباتی دارد که یک چهارم تراشه Van Gogh محسوب می‌شود.

کنسول دستی AYANEO Air Plus

بنابراین تعداد Compute Unit این APU حتی کمتر از پردازنده گرافیکی یکپارچه‌ای است که در نسل جدید تراشه‌های AMD موسوم به Raphael مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب اینجا است که خود AMD اعلام کرده که iGPU این تراشه‌ها مناسب کاربری گیمینگ نیست.

کنسول دستی AYANEO Air Plus از یک نمایشگر 1080p برخوردار است و مشخص نیست که عملکرد آن به چه شکل خواهد بود. انتظار می‌رود در دستگاه‌هایی با این سطح از توان پردازش گرافیکی، یک نمایشگر 720p نیز کفایت کند.

توجه داشته باشید که هنوز نه AMD و AYANEO این موضوع را تأیید یا تکذیب نکردند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که اصلا شایعه از اساس اشتباه باشد. البته فاش کننده‌ی این اطلاعات قبلا صحت اخبار غیررسمی خود را ثابت کرده است و سابقه خوبی در افشای اطلاعات دارد. لازم به ذکر است که تراشه Mendocino به منظور استفاده در لپ‌تاپ‌های سبک و باریک طراحی شد و اگر چنین مشخصاتی داشته باشد هم چندان تعجب برانگیز نیست.

این ادعا تاکنون به تأیید Angstronomics نیز رسیده است. در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده