نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۳

شایعه: احتمال عرضه پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در پاییز امسال

اطلاعات جدیدی در خصوص زمان‌بندی عرضه‌ی محصولات جدید اینتل در سال جاری میلادی منتشر شد که به احتمال رونمایی از پردازنده‌های Raptor Lake در اوایل پاییز امسال اشاره دارد.

Enthusiastic Citizen از منابع شناخته‌شده‌ی افشای اخبار سخت‌افزاری در وبسایت Bilibili که حالا با نام ECSM_Official فعالیت می‌کند، در جدیدترین مطلب خود شایعاتی در خصوص زمان‌بندی احتمال عرضه‌ی پلتفرم‌های مختلف اینتل و AMD را برای سال جاری میلادی ارائه کرده است. این شایعات، پردازنده‌های HEDT اینتل و محصولات رده‌ی مصرف‌کننده‌ی این شرکت موسوم به Raptor Lake را شامل می‌شوند.

جالب اینجا است که این منبع ادعا می‌کند هردوی این محصولات در ماه اکتبر سال جاری میلادی (مهر ماه تا آبان ماه ۱۴۰۱) به‌دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید؛ دقیقا یک سال بعد از عرضه‌ی تراشه‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک که در موعد مشابه سال گذشته عرضه شده بودند. از طرفی پلتفرم HEDT اینتل که مدت‌ها است خبری درباره آن منتشر نشده نیز ظاهرا مسیر متفاوتی را نسبت به نسل‌های قبلی در پیش خواهد گرفت.

یکی از این تغییرات، عدم نام‌گذاری این محصولات تحت عنوان سری Core-X است. ظاهرا عبارت Xeon W3400/2400 برای اسم آن‌ها در نظر گرفته شده است و جامعه‌ی مصرف‌کنندگان مشابهی با Threadripper PRO برای آن تعیین می‌شود. باید توجه داشت که با افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌های عمومی بازار و پیشرفت مادربردهای رایج، انگیزه برای ارائه پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های بالا و افزایش قدرت و امکانات ارتباطی آن نیز به تدریج کاهش یافته است.

شایعات جدید از زمان عرضه پردازنده های جدید اینتل

گفته می‌شود پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake که احتمالا در ماه اکتبر رونمایی و عرضه خواهند شد، علاوه‌بر مادربردهای نسل جدید و رده بالای Z790، از پلتفرم‌های کنونی هم پشتیبانی خواهند کرد. علاوه‌بر این، شایعات از احتمال معرفی چند سری جدید از مادربردهای 700 شامل H770 و B760 حکایت دارند که ظاهرا سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

در مجموع به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی زمان‌بندی عرضه‌ی محصولات جدید اینتل تا حد زیادی مشابه نسل قبلی خواهد بود. ضمن اینکه احتمالا پردازنده‌های سری K از این خانواده، یکی از اولین محصولاتی خواهند بود که به بازار عرضه می‌شوند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده