نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۲

رونمایی از پردازنده‌های AMD Ryzen 7000؛ برتری ۳۱ درصدی بر بهترین CPU اینتل

AMD در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در کامپیوتکس 2022 از پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای سری Ryzen 7000 مبتنی بر معماری Zen 4 رونمایی کرد.

دکتر لیسا سو مدیرعامل AMD در جریان کنفرانس این شرکت اعلام کرد که پردازنده‌های سری Ryzen 7000 از هردو فناوری PCIe Gen5 و DDR5 پشتیبانی خواهند کرد. علاوه‌بر این، سازگاری سوکت LGA1718 با خنک‌کننده‌ی AM4 نیز موضوع دیگری بود که در این کنفرانس تأیید شد. AMD در این برنامه به نام و مشخصات فنی پردازنده‌های نسل جدید اشاره نکرد، بااین‌حال در یکی از اسلایدهایش پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای سری Zen 4 را به نمایش گذاشت.

نسل جدید سوکت AM5 از حداکثر توان مصرفی ۱۷۰ وات برای پردازنده‌های دسکتاپ AMD پشتیبانی می‌کند. البته این مورد محدود به پردازنده‌های Ryzen 7000 نیست. در حال حاضر هیچ یک از مدل‌های سری رایزن ۷۰۰۰ به‌صورت رسمی مشخص نشدند، اما قرار است درکنار مادربردهای X670E و X670 و B650 معرفی شوند.

دکتر لیسا سو درحال رونمایی از پردازنده Ryzen 7000

AMD مدعی شده که عملکرد تک‌رشته‌ی پردازنده‌های جدید این شرکت تا ۱۵ درصد بهبود یافته است. حجم حافظه کش این تراشه‌ها نسبت به نسل قبل ۲ برابر شد و بالاترین فرکانس بوست آن‌ها به بیشتر از ۵ گیگاهرتز می‌رسد. تراشه‌های Zen 4 از ۲ چیپلت ۵ نانومتری (هریک با ۸ هسته) و یک چیپلت I/O شش نانومتری تشکیل شده‌اند و از یک GPU مبتنی بر معماری RDNA2 برخوردار هستند.

AMD پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7000 را در قالب یک دمو Blender در مقابل Intel Core i9-12900K قرار داد و نشان می‌دهد که CPU جدید آن‌ها ۳۱ درصد سریع‌تر از پرچم‌دار سری آلدرلیک (بدون درنظرگرفتن Intel Core i9-12900KS) عمل می‌کند. علاوه‌بر این فرکانس ۵.۵ گیگاهرتزی یک نمونه مهندسی از این CPU در بازی Ghostwire Tokyo نمایش دیگری بود که تیم قرمز برای مخاطبان به همراه داشت.

فرکانس 5.5 گیگاهرتزی پردازنده Ryzen 7000

دکتر لیسا سو در پایان خاطر نشان کرد که پردازنده‌های Ryzen 7000 می‌توانند به سرعت کلاک بسیار بیشتری از ۵ گیگاهرتز دست پیدا کنند. شرکت AMD رسما اعلام کرده است که برای اولین‌بار از یک RDNA 2 iGPU در تراشه‌های دسکتاپ Ryzen 7000 استفاده خواهد شد. خروجی تصاویر این GPU تا حداکثر چهار پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 2 را پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود پردازنده‌های سری Ryzen 7000 پاییز امسال به بازار عرضه شوند. هنوز تاریخ دقیقی برای رخ دادن این اتفاق مشخص نشده است.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده