نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۶

تأیید افزایش حافظه کش پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل

تصاویر جدیدی که ظاهراً پیکربندی حافظه کش L2/L3 یکی از پردازنده‌های دسکتاپ Raptor Lake را نشان می‌دهد، توسط یک منبع شناخته شده در توییتر فاش شده است.

به‌نظر می‌رسد که شایعات مربوط‌به افزایش حافظه کش نسل جدید پردازنده‌های اینتل یک بار دیگر و ازطریق تصاویر جدیدی که از CPU-Z فاش شده، تأیید شده است. اینتل سال گذشته وعده داده بود که حجم حافظه کش پردازنده‌های Raptor Lake-S را به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. حالا و در شرایطی که نمی‌توان گفت این تصویر به کدامیک از مدل‌های سری Raptor Lake-S تعلق دارد، باتوجه‌به اینکه در اینجا به ۸ هسته‌ی «بزرگ» و ۱۶ هسته «کوچک» اشاره شده، به‌طور قطع درباره یکی از مدل‌های رده بالای این خانواده صحبت می‌کنیم.

نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل از یک ریزمعماری هسته‌ی جدید به‌نام Raptor Cove استفاده می‌کنند که البته در تعداد هسته‌های آن تغییری نسبت به نسل قبل ایجاد نخواهد شد. اما گفته می‌شود هریک از این هسته‌ها از حافظه‌ی پنهان بزرگتری برخوردار هستند که تصویر زیر نیز چنین موضوعی را تأیید می‌کند.

حافظه کش تراشه های Raptor Lake

لازم به یادآوری است که پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake به ازای هریک از هسته‌های Golden Cove یا Performance، از ۱۲۸۰ کیلوبایت حافظه کش L2 و ۳۰۷۲ کیلوبایت حافظه کش L3 استفاده می‌کردند. معماری هیبریدی این تراشه‌ها شامل حداکثر ۲ کلاستر با ۴ هسته‌ی بهینه یا Gracemont نیز می‌شوند. هریک از این کلاسترهای نیز به ۲۰۴۸ کیلوبایت از حافظه L2 و ۳۰۷۲ کیلوبایت L2 دسترسی دارند.

تصاویر CPU-Z نشان می‌دهد که حافظه‌ی L2 این پردازنده به اندازه‌ی ۲ مگابایت در هر هسته‌ی بزرگ و ۴ مگابایت در هر کلاستر از هسته‌های کوچک این CPU توزیع شده است. در این مدل ۴ کلاستر از این هسته‌های کوچک دیده می‌شود که در مجموع ۱۶ هسته‌ی کوچک این CPU را شامل می‌شوند. پیکربندی این CPU درنهایت به ۳۲ مگابایت حافظه کش L2 و ۳۶ مگابایت L3 منجر می‌شود که تشکیل ۶۹ مگابایت حافظه کش کل این پردازنده را خواهند داد که ۲۴ مگابایت بیشتر از تراشه‌های Alder Lake است.

نسل سیزدهم تراشه‌های اینتل Raptor Lake برای عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده