نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۶

فروش کارت های گرافیک‌ انویدیا و AMD با قیمت‌های منصفانه‌تر در بازار

براساس آخرین گزارش‌هایی که از بازار فروش کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD منتشر شده، محصولات سری RX 6000 و RTX 30 به‌طور متوسط ۵ و ۲۴ درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب به فروش می‌رسند.

کانال یوتیوب Hardware Unboxed به‌تازگی گزارش جدیدی از وضعیت قیمت کارت‌های گرافیک‌ مختلف AMD Radeon و NVIDIA GeForce را ازطریق Newegg منتشر کرده که براین‌اساس، محصولات AMD با قیمت‌های منصفانه‌تری که نسبت به کارت‌های گرافیک‌ سری NVIDIA RTX 30 ارائه می‌کنند، بازار را در اختیار خود گرفته‌اند. رفته رفته و با متعادل شدن قیمت‌ها، MSRP یا قیمت پیشنهادی تولید کننده دوباره معنی و مفهوم خود را در بازار سخت‌افزار به‌دست آورده و این موضوع به‌طور ویژه در زمینه‌ی پردازنده‌های مرکزی و تراشه‌های گرافیکی مشهود است.

به این ترتیب، قیمت محصولات سری NVIDIA GeForce و AMD Radeon به‌عنوان رقبای اصلی صنعت GPU طی یک ماه گذشته از ۶ تا ۸ درصد کاهش پیدا کرده و علاقه‌مندان به خرید پردازنده‌های گرافیکی AMD می‌توانند محصول مورد نظر خود را تقریباً با قیمت پیشنهادی تولید کننده تهیه کنند. در ادامه می‌توانید جدولی از کاهش قیمت متوسط محصولات مختلف انویدیا و AMD را ملاحظه کنید.

قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6000 – منبع: Hardware Unboxed

قیمت کارت گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 6000

قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری NVIDIA GeForce RTX 30 – منبع: Hardware Unboxed

قیمت کارت گرافیک‌های سری NVIDIA GeForce RTX 30

به‌طور کلی می‌توان گفت که قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6000 به‌طور متوسط ۵ درصد بالاتر MSRP قرار گرفته و درحالی که مدل‌های جدیدی مثل RX 6500XT و6600XT و 6900XT حتی پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسند، مواردی مانند سری RX 6800 نیز وجود دارند که هنوز ۳۱ درصد بالاتر از سطح پیشنهادی به فروش می‌رسند.

از سوی دیگر، محدودیت عرضه‌ی کارت‌های گرافیک‌ رده پایین و میان‌رده‌ی انویدیا باعث شده تا قیمت محصولات سری RTX 30 تنها ۶ درصد کاهش پیدا کند. در همین راستا انویدیا تصمیم گرفته تا با عرضه‌ی محصولات ارزان‌قیمت و جدیدی مانند GTX 1630 که اولین مدل GTX x30 این شرکت محسوب می‌شود، به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد کمک کند.

در سایر اخبار مرتبط با کارت‌های گرافیک‌ انویدیا، گفته می‌شود حالا تنها چند ماه تا رونمایی از محصولات جدید NVIDIA GeForce RTX 40 زمان باقی مانده است. بنابراین تیم سبز باید یک استراتژی اساسی را برای مقابله به پیشروی AMD در بازار فروش در پیش بگیرد، در غیر این صورت برتری خود را به مهم‌ترین رقیب مستقیم خود واگذار خواهد کرد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده