نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۵

۲۴ گیگابایت حافظه و گذرگاه ۳۸۴ بیتی پردازنده گرافیکی AMD Navi 31

جدیدترین شایعاتی که در رابطه با مشخصات فنی پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 منتشر شده، تعداد هسته‌ها، پشتیبانی از PCIe Gen5 و رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت این GPU را در بر می‌گیرند.

Greymon55 از منابع مشهور افشای اطلاعات سخت‌افزاری، در واکنش به انتشار مشخصات پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X در هفته‌ی گذشته، اعلام کرده که اطلاعات 3DCenter از رابط گذرگاه پردازنده‌های RDNA3 اشتباه است. ظاهراً تراشه گرافیکی Navi 31 از یک گذرگاه ۳۸۴ بیت برخوردار است نه ۲۵۶ بیت. ضمن اینکه برای تراشه‌ی Navi 32 نیز به‌جای رابط اینترفیس ۱۹۲ بیت، یک گذرگاه ۲۵۶ بیت معرفی شده است. این خبر در صورت صحت می‌تواند تأثیر چشمگیری در ارتقاء پهنای باند حافظه‌ی کارت‌های گرافیک جدید AMD داشته باشد.

با درنظرگرفتن اینکه هریک از این کارت‌ها از یک تراشه‌ی حافظه GDDR6 با سرعت حداقل ۱۸ گیگابیت بر ثانیه برخوردار هستند، رابط گذرگاه Navi 31 می‌تواند پهنای باند ۸۶۴ گیگابایت برثانیه را برای پرچم‌دار AMD به همراه داشته باشد که البته در این رقم هنوز Infinity Cache را در نظر گرفته نشده است. به همین ترتیب می‌توان پهنای باند ۵۷۶ گیگابایت برثانیه را برای Navi 32 در نظر گرفت. درحالی که بدون تغییر در اطلاعات منتسب به رابط گذرگاه ۱۲۸ بیت Navi 33، این مقدار برای آن در ۲۸۸ گیگابایت برثانیه ثابت می‌ماند.

تراشه گرافیکی AMD Navi 31

قبلاً شایعه شده بود که پردازنده گرافیکی Navi 31 با یک رابط ۲۵۶ بیت و حجم حافظه‌ی گرافیکی حداکثر ۳۲ گیگابایتی معرفی خواهد شد. حالا در این گزارش جدید ضمن افزایش پهنای باند پیکربندی این GPU، تعداد ماژول‌های حافظه‌ی آن کاهش یافته که می‌تواند به محصولی ارزان‌قیمت‌تر با وابستگی کمتر به سیستم‌های خنک‌کننده‌ی قدرتمند منجر شود.

علاوه‌براین گفته می‌شود که پرچم‌دار سری RDNA 3 از یک GCD یا دای پردازش گرافیکی و شش MCD یا دای پردازش حافظه برخوردار است. همچنین طراحی MCM این GPU بسیار متفاوت از شایعات قبلی بوده و به‌جای دو دای پردازشی، شاهد استفاده از یک طراحی یکپارچه برای بخش گرافیکی این تراشه خواهیم بود که فقط در پیکربندی حافظه‌ی سیستم (کش L3 / حافظه Infinity Cache) تغییر ایجاد شده است. کاربر توییتر AMDGPU یک تصویر شماتیک از طراحی احتمالی این GPU تهیه کرده که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

تصویر شماتیک پردازنده گرافیکی AMD Navi 31

لازم به ذکر است که هنوز زمان زیادی تا عرضه‌ی پردازنده گرافیکی Navi 31 باقی مانده و ممکن است این اطلاعات هم دچار تغییر شوند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده