نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴

شایعه: آمادگی انویدیا برای معرفی کارت گرافیک GTX 1630

گفته می‌شود که انویدیا برای معرفی GeForce GTX 1630 به‌عنوان اولین کارت گرافیک مدل GTX x30 خود برای رقابت با محصولات رده پایین AMD آماده می‌شود.

براساس جدیدترین شایعات، کارت گرافیک GTX 1630 می‌تواند اولین مدل x30 در محصولات سری GTX انویدیا باشد. البته تاکنون شاهد عرضه‌ی مدل‌های GT 730 و GT 1030 بودیم، اما حالا دیگر این محصولات خیلی قدیمی شده‌اند و کمتر مورد استفاده‌ی کاربرها قرار دارند. از طرفی آخرین کارت گرافیک GTX Turing انویدیا 1650 بود که بیش از سه سال پیش و در آوریل ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد.

بعد از بالا رفتن بی‌سابقه‌ی قیمت GPU در بازار فروش، به نظر می‌رسید که انویدیا بازار محصولات رده پایین خود را رها کرده است. این شرکت کارت گرافیک RTX 3050 را در ژانویه امسال، ۱۴ ماه پس از رونمایی از اولین محصول سری امپر روانه‌ی بازار کرد. هرچند قیمت مصوب ۲۴۹ دلاری و قیمت فروش آزاد بیش از ۳۳۰ دلاری این کارت باعث شده است که ضعیف‌ترین کارت گرافیک سری RTX 30 هم برای بسیاری از گیمرها غیرقابل خرید باشد.

در سمت مقابل، AMD کارت‌های گرافیک Radeon RX 6500XT و RX 6400 را تقریبا در همان زمان معرفی کرد و خوب می‌دانست که انویدیا با بازار رده پایین پردازنده‌های گرافیکی مشکل دارد. این شرکت اخیرا یک کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کرد که ارزش خرید کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6000 را در مقایسه با محصولات سری RTX 30 و GTX 16/10 نشان می‌دهد. در اینجا مشاهده می‌کنیم که شکاف بین قیمت‌ محصولات AMD و انویدیا در بازار پایین‌رده بسیار قابل‌توجه است. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه این کارت‌ها به هیچ وجه برای اجرای بازی‌های سنگین با ویژگی‌های خاصی مثل ری تریسینگ طراحی نشدند.

کارت گرافیک GeForce GTX 1630

براساس اطلاعاتی که توسط منابع وبسایت Videocardz ارائه شده، کارت گرافیک GeForce GTX 1630 قرار است به‌نوعی جایگزین GTX 1050 Ti شود و قاعدتا باید کمتر از ۱۹۰ دلار قیمت داشته باشد. درحال حاضر GTX 1650 با چنین قیمتی به فروش می‌رسد. در ادامه باید گفت که تاکنون چیزی درباره مشخصات فنی GTX 1630 به‌دست ما نرسیده است، اما می‌توان انتظار یک پردازنده گرافیکی TU117 با معماری Turing و سطح توان مصرفی کمتر از ۷۵ وات را از این مدل داشت. همچنین یک حافظه‌ی آپدیت‌شده‌ی GDDR6 نیز می‌تواند از برنامه‌های انویدیا برای پیشنهاد رده پایین جدید خود باشد.

کارت گرافیک GTX 1650 تاکنون پنج مدل مختلف بر پایه‌ی پردازنده گرافیکی TU106، پردازنده گرافیکی TU116، پردازنده گرافیکی TU117 و حتی یک مدل SUPER را دریافت کرده است که البته همه‌ی آن‌ها در تمامی نقاط جهان در دسترس کاربرها قرار ندارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که رویکرد انویدیا در خصوص GTX 1630 نیز به همین شکل باشد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده