نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

شایعات جدید از معماری Zen4 شرکت AMD؛ ۲۴ درصد سریع‌تر از Zen3

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead اطلاعات جدیدی را درباره قدرت عملکرد پردازنده‌های جدید AMD مبتنی بر معماری Zen4 منتشر کرد که افزایش ۱۴ درصدی سرعت کلاک آن نسبت به نسل قبل را نشان می‌دهد.

اخیرا اطلاعاتی در رابطه با نمونه‌ی مهندسی یکی از پردازنده‌های دسکتاپ Raphael با ۸ هسته و ۱۶ رشته فاش شده بود که به فرکانس عملکرد ۵.۲ گیگاهرتز آن اشاره می‌کرد. باوجود اینکه رقم مورد بحث همچنان ۱۰ درصد بالاتر از تراشه‌ی هشت هسته‌ای Ryzen 7 5800X است، شایعات جدید از احتمال افزایش این اختلاف تا سرحد ۱۴ درصد حکایت دارند. گزارش جدیدی که ازطریق کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead منتشر شده، جزئیات تازه‌ای را از معماری Zen4 در اختیار ما قرار می‌دهد.

این یوتیوبر مدعی شد که پردازنده‌های مورد انتظار AMD Ryzen 7000 از نظر IPC یا دستورالعمل بر سیکل کلاک، ۲۴ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کنند. این یعنی افزایش نرخ IPC تراشه‌های مبتنی بر معماری Zen4 نسبت به Zen3 بیشتر از اختلاف Zen3 نسبت به Zen2 خواهد بود که تا CPU هشت هسته‌ای خود رسما ۱۹ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کرد.

در نتیجه‌ی افزایش IPC و سرعت کلاک پردازنده‌های جدید AMD، عملکرد تک رشته‌ی این پردازنده‌ها از ۲۸ تا ۳۲ درصد بهبود یافته و همچنین عملکرد چند رشته‌ی آن نیز افزایش خواهد یافت که البته در این‌جا به عدد دقیقی اشاره نشده است.

پردازنده AMD Zen4

برخی از اطلاعات پردازنده‌های AMD Zen4 براساس ادعای MLID:

  • ۱۵ تا ۲۴ درصد افزایش IPC نسبت به Zen 3
  • ۸ تا ۱۴ درصد افزایش سرعت کلاک نسبت به Zen 3
  • ۲۸ تا ۳۷ درصد بهبود عملکرد ST نسبت به Zen 3
  • ارتقاء عملکرد ST-Like یا Higher MT نسبت به Zen 3
  • ۱ مگابایت حافظه کش L2 و ۴ مگابایت L3 به ازای هر هسته در مقایسه به ۵۱۲ کیلوبایت L2 و ۴ مگابایت L3 در هسته‌های Zen 3
  • پشتیبانی از PCIe 5.0
  • پشتیبانی از حافظه DDR5/LPDDR5 یا DDR5-5200+

شایعات زمان‌بندی عرضه‌ی پردازنده‌های AMD Zen4

برنامه‌ریزی به‌روزرسانی‌شده‌ی تاریخ عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000 و EPYC 7004 نیز در میان اطلاعات جدیدی به چشم می‌خورد که توسط این منبع آگاه ارائه شده است. حداقل حالا می‌دانیم که طی ماه‌های پیش رو باید انتظار چند پردازنده‌ی Zen4 را داشته باشیم:

  • EPYC Genoa 7004 (سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲)
  • پردازنده‌های Ryzen 7000 ‘Raphael (نیمه دوم سال ۲۰۲۲)
  • پردازنده‌های Ryzen 7000 Dragon Range (سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳)
  • پردازنده‌های Ryzen 7000 Phoenix (سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳)
  • Threadripper 7000 Storm Peak (نیمه نخست سال ۲۰۲۳)

اطلاعات جدید از AMD Zen4

نکته‌ی جالب توجه دیگر، اشاره‌ی مجدد MLID به پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای و ویژه‌ی لپ‌تاپ Raphael است که حالا با اسم رمز Dragon Range شناخته می‌شود. شرکت AMD تاکنون تأیید نکرده که آیا این پردازنده‌های رده بالای موبایل نیز از سیلیکون مشابهی با تراشه‌های دسکتاپ Raphael استفاده می‌کنند یا خیر؛ درحالی‌که ادعای خلاف این موضوع نیز مطرح نشده است.

در ادامه تراشه‌های سری Threadripper 7000 با اسم رمز Storm Peak را خواهیم داشت که نام آن‌ها اولین‌بار در ماه اوت سال گذشته توسط Patrick Schur مطرح شد. براساس ادعای MLID، نسل جدید تراشه‌های Threadripper تا حداکثر ۹۶ هسته خواهند داشت که از این حیث با EPYC Genoa برابر است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده