اولین نتایج بررسی تکنولوژی FSR2؛ در حد و اندازههای DLSS 2.0
TechPowerUP اولین نتایج بررسی فناوری AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 را منتشر کرده که در نگاه اول نتایج جالب توجهی را بههمراه داشته است. FSR2 که بهتازگی در اختیار عموم کاربران قرار گرفته، به جرأت میتواند مهمترین عرضهی نرمافزاری AMD در سال جاری لقب بگیرد. این شرکت وعدهی فناوری سوپر رزولوشنی را داده بود که به الگوریتم هوش مصنوعی تکیه نکرده و در نتیجه برخلاف NVIDIA DLSS به امکانات سختافزاری خاصی مانند هستههای تنسور نیاز ندارد.
نسل جدید فناوری ارتقاء کیفیت AMD، برخلاف FSR1 الگوریتم زمان را به محاسبات آپ اسکیل فضایی FSR اضافه کرده و از این طریق به بهبود کارکرد آن میانجامد. در این نسخه، اطلاعات فریمهای تصاویر در زمانهای مختلف برای تولید یک تصویر با کیفیت مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. FSR 2.0 همچنین شامل آنتی آلیاسینگ بهینهسازی شده نیز خواهد بود.
AMD ادعا کرده که اضافه کردن FSR2 به بازیهایی که از تکنولوژی NVIDIA DLSS پشتیبانی میکنند، تنها چند روز طول خواهد کشید. AMD FSR2 درواقع یک فناوری اوپن سورس و جایگزینی برای DLSS است که روی پردازندههای گرافیکی GeForce نیز قابل استفاده خواهد بود. جالب اینجا است که بررسی TPU نیز روی یک کارت گرافیک GeForce RTX 3060 صورت گرفته تا به خوبی امکان مقایسه آن با DLSS را فراهم کند.
از طرفی، بازی Deathloop که از هر دو تکنولوژی FSR2 و DLSS پشتیبانی میکند، برای این تست در نظر گرفته شده است. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشت که FSR2 اصلاً یک فناوری بهبود کیفیت تصویر محسوب نمیشود، بلکه ابزاری برای بهبود عملکرد بازی است که این کار را ازطریق آپ اسکیل کردن تصاویری که در رزولوشنهای پایینتری رندر شدند، انجام میدهد.
منبع انتشار نتایج این بررسی اظهار داشته که FSR2 عملکرد بسیار خوبی داشته و نهتنها به خوبی DLSS 2.0 بلکه در مواقعی بهتر از فناوری انویدیا ظاهر میشود. البته لازم به ذکر است که این نظرات تنها در خصوص حالت Quality بازی صدق میکنند. در تصاویر منتشر شده، میتوان تفاوتهایی را میان عملکرد FSR و DLSS پیدا کرد، اما بهطور کلی میتوان گفت که انتخاب از میان این دو گزینه، به سلیقه شخصی افراد برمیگردد.
همانطور که اشاره شد، هنگامیکه حالت Performance بازی مورد بررسی قرار میگیرد، اوضاع کمی فرق کرده و DLSS بهتر عمل میکند. بهخصوص در صحنههایی که از نظر تراکم تکسچر در سطح بالاتری قرار دارند. لذا بهنظر میرسد که AMD همچنان نیاز دارد تا بیشتر روی تکنولوژی پیشنهادی خود کار کند.
مسلماً مهمترین مشکلی که در تکنولوژیهای مبتنی بر الگوریتم زمان به وجود میآید، مسئلهی Ghosting است. در این جا اشاره شده که در هنگام کار با FSR2 ایجاد پدیدهی شبه در تصاویر دیده میشود اما قطعاً این مشکل با مواردی که در زمان عرضه DLSS2 مشاهده میشد، فاصله زیادی دارد. درواقع TPU ادعا میکند که این پدیده در هنگام استفاده از DLSS بیشتر حواس مخاطب را پرت میکند.
تکنولوژی AMD FSR2 بهعنوان آپدیت بازی Deathloop در اختیار کاربران قرار گرفته و AMD اعلام کرده که ۱۰ بازی دیگری نیز طی هفتههای پیش رو FSR2 را دریافت خواهند کرد.