نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۳

انتشار اطلاعات جدید از کارت گرافیک RTX 4090

ظاهرا جزئیات بیشتری از مشخصات کارت گرافیک نسل جدید GeForce RTX 4090 و 4070 فاش شده است.

Kopite7kimi از منابع شناخته‌شده‌ی افشای اخبار سخت‌افزار، در توییت جدید خود به نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا مبتنی بر معماری Ada Lovelace اشاره کرد. او به‌طور ویژه به GeForce RTX 4090 و GeForce RTX 4070 پرداخت که از مدل‌های رده بالای سری RTX 40 به شمار می‌روند. این منبع پیش از این اطلاعاتی از مدل‌های RTX 4090 Ti و RTX 4080 را نیز منتشر کرده بود.

تفاوت عمده‌ی کارت گرافیک‌های GeForce RTX 4090 و RTX 4070 استفاده از GPU بهینه‌سازی‌شده‌ی AD102 و AD104 در ساختار این دو محصول است. کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 به‌عنوان یکی از پرچمدارهای سری Lovelace از GPU یکسانی در مقایسه با مدل Ti خود برخوردار است. ولی در این شایعه ادعا شده که پردازنده‌ی گرافیکی این کارت، نسخه‌ی محدودتری از تراشه‌ی AD102 به شمار می‌آید که براساس شایعات، با ۱۴۴ واحد SM و ۱۸۴۳۲ هسته CUDA نسبت به GA102 حدود ۷۱ درصد رشد داشته است.

به نظر می‌رسد که حجم حافظه L2 تراشه پرچم‌دار Ada Lovelace نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و حالا با ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 یک ارتقا ۱۶ برابری را نسبت به ۶ مگابایت حافظه L2 تراشه GA102 تجربه می‌کند.

لوگو انویدیا

کارت گرافیک قدرتمند انویدیا از 24GB حافظه GDDR6X با سرعت بی‌نظیر ۲۱ گیگابیت بر ثانیه و رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت برخوردار است. محصول مورد بحث از این طریق قادر به انتقال داده با پهنای باند بیش از ۱ ترابایت برثانیه خواهد بود. باتوجه به داده‌هایی که تاکنون در رابطه با TGP این کارت به‌دست ما رسیده، انتظار می‌رود توان مصرفی این کارت در حالت استاندارد به ۶۰۰ وات برسد و در مدل‌های غیر از نسخه‌ی رفرنس، حتی از این مقدار هم بالاتر برود.

همان‌طور که در کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti شاهد آن هستیم، مدل‌های سفارشی متعددی وجود دارند که توان مصرفی آن‌ها از نرخ رفرنس ۴۵۰ وات بیشتر است و بعضا به ۵‍۱۶ وات هم می‌رسد. همین موضوع در خصوص پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace نیز برقرار است و همین باعث می‌شود که کارایی سیستم‌های خنک‌کننده‌ نقش مهمی در این نسل داشته باشند. هرچند به نظر می‌رسد که شرکای تجاری انویدیا کاملا آماده‌ی استقبال از تراشه‌های پرمصرف این نسل هستند و انتظار می‌رود که با عبور نرخ توان مصرفی کارت گرافیک‌های انویدیا از مرز ۶۰۰ وات، شاهد رواج بیش‌ازپیش سیستم‌های خنک‌کننده‌ی هیبریدی نسبت به خنک‌کننده‌های جریان هوای سنتی باشیم.

کارت گرافیک های GeForce RTX 40

درنهایت کارت گرافیک کلاس NVIDIA GeForce RTX 4070 را داریم که از یک GPU مدل AD104 استفاده می‌کند. AD104 از ۶۰ واحد SM متشکل از ۷۶۸۰ هسته CUDA برخوردار است و حجم حافظه کش L2 آن به ۴۸ مگابایت می‌رسد. هر کارت گرافیک سری RTX 4070 به ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 در یک رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت با TGP کل ۳۰۰ وات مجهز خواهد شد. باتوجه به اینکه تراشه حافظه‌ی این کارت از نوع GDDR6 است، به احتمال زیاد با سرعت‌هایی در حدود ۱۶ تا ۱۸ گیگابیت برثانیه مواجه خواهیم بود که به پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. براساس شنیده‌ها این کارت از PCB مدل PG141-SKU341 استفاده می‌کند.

با درنظرگرفتن توان مصرفی ۳۰۰ واتی این کارت، باید گفت که افزایش نرخ TGP این کارت نسبت به GeForce RTX 3070 Ti تنها ۱۰ وات است؛ بااین‌حال گفته می‌شود توان پردازش گرافیکی آن در سطح RTX 3080 Ti با توان مصرفی ۳۵۰ وات خواهد بود. بنابراین حافظه ۱۲ گیگابایتی این کارت که از این حیث آن را درکنار RTX 3080 Ti قرار می‌دهد، برای علاقه‌مندان به این رده‌ی محبوب، بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

البته همه‌چیز به قیمت نهایی محصول بستگی دارد. به‌طور کلی کلاس RTX*070 در میان پیشنهاد‌ها رده بالای شرکت Nvidia همواره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است و اگر با با قیمت ۵۰۰ – ۶۰۰ دلار عملکردی در سطح کارت گرافیک ۱۱۹۹ دلاری 3080Ti را به همراه داشته باشد، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

کارت گرافیک های GeForce RTX 40

خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace براساس ادعای مقامات تیم سبز، پیشرفتی در سطح Maxwell به Pascal را در مقایسه با نسل قبل به همراه خواهند داشت. احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه این محصولات به بازار خواهیم بود. باوجود سرمایه‌گذاری سنگین انویدیا برای پیش خرید ویفرهای ۵ نانومتری TSMC، باید انتظار قیمت‌ها و وضعیت عرضه‌ی مشابه با سری RTX30 را از محصولات تازه داشته باشیم.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده