نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۸

معرفی کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6*50XT

شرکت AMD از نسخه نوسازی شده‌ی کارت‌های گرافیک‌ Radeon RX 6950XT و 6750XT و 6650XT، مبتنی بر معماری RDNA2 رونمایی کرد.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6950XT پرچم‌دار جدید خانواده‌ی Radeon محسوب می‌شود که توان پردازش گرافیکی خود را از تراشه‌ی Navi 21 KXTX تأمین می‌کند. این GPU کامل‌ترین و قوی‌ترین تراشه‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA2 است که با ۵۱۲۰ پردازنده جریانی و ۸۰ شتاب‌دهنده‌ی پرتو درکنار ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه قرار گرفته است. سرعت حافظه‌ی بالاتر و افزایش توان مصرفی این کارت به ۳۳۵ وات، مهم‌ترین تغییراتی هستند که در این مدل اعمال شدند.

AMD در تصاویر تبلیغاتی کارت گرافیک جدید خود، RX 6950XT را به وضوح با مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 3090 مقایسه کرده و به برتری محصول جدید خود اشاره دارد. البته در مواردی RTX 3090 Ti نیز در مقابل 6950XT قرار گرفته است. پرچم‌دار جدید AMD با قیمت ۱۰۹۹ دلار به فروش خواهد رسید که ۱۰۰ دلار بیشتر از RX 6900XT در زمان عرضه است.

عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6950XT

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6750XT، محصول جدید دیگری است که در جریان رویداد اخیر AMD معرفی شده است. پردازنده‌ی گرافیکی Navi 22 این کارت، از ۲۵۶۰ پردازنده Stream Processor تشکیل شده و به ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه دسترسی دارد. توان مصرفی ۲۵۰ واتی این کارت از دیگر اطلاعات تأیید شده‌ای است که قبلاً در میان شایعات دیده شده بود.

از نظر توانایی و طراحی، می‌توان این کارت را به‌عنوان پیشنهاد جایگزینی برای مدل غیر XT کارت گرافیک Radeon RX 6800 در نظر گرفت که در میان کمترین محصولات عرضه‌ شده‌ی AMD قرار دارد. براساس توضیحات تولید کننده‌ی این کارت، RX 6750XT می‌تواند به رقابت با سری GeForce RTX 3070 از تیم رقیب بپردازد. از نظر قیمت، RX 6750XT با قیمت ۵۴۹ دلار ارزش گذاری شده که خیلی بیشتر از چیزی است که قبلاً در سری Radeon x700 شاهد آن بودیم.

عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6750XT

درنهایت، RX 6650XT را داریم که بر پایه پردازنده گرافیکی Navi 23 و برای رقابت با مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 3060 و البته با ۱۰ وات TBP بیشتر روانه بازار می‌شود. این تنها مدلی است که در این خانواده با حافظه‌ی ۱۷.۵ گیگابیتی معرفی شده است. RX 6650XT با برچسب ۳۹۹ دلار قیمت گذاری شده که ۲۰ دلار بیشتر از RX 6600 XT در زمان معرفی است.

عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6650XT

مدل رفرنس کارت‌های گرافیک‌ AMD RX 6950XT و RX 6750XT از امروز در فروشگاه رسمی AMD قابل سفارش خواهند بود. البته که AMD در این عرضه بیشتر روی شرکای تجاری خود تکیه می‌کند که گفته می‌شود با وضعیت تأمین مناسبی مواجه خواهند بود. همزمان با این خبر، اجازه انتشار نتایج بررسی عملکرد کارت‌های گرافیک‌ جدید AMD توسط منابع مستقل داده شده و باید در ادامه انتظار انتشار جزئیات کاملی از آن را داشته باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده