نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

لو رفتن اطلاعات کارت گرافیک AMD Radeon RX 6950XT

نرم‌افزار بایوس فاش‌شده از کارت گرافیک AMD RX 6950XT تأیید می‌کند که این کارت با پردازنده گرافیکی Navi 21 KXTX و قابلیت پشتیبانی از تراشه‌های حافظه ۱۸ گیگابیتی HYNIX و سامسونگ عرضه خواهد شد.

اعضای انجمن Chiphell با بررسی دیتابیس TechPowerUP موفق به دستیابی به فایل بایوس کارت گرافیک RX 6950XT از سری رفرش RDNA 2 شدند. با اینکه این فایل به سرعت توسط AMD حذف شد، اما در این فاصله اطلاعاتی از قبیل رنج TGP کارت گرافیک RX 6950XT، حافظه و محدودیت توان مصرفی آن را در اختیار ما قرار می‌دهد.

MSI RX 6950XT GAMING X TRIO و SAPPHIRE RX 6950XT NITRO+ Pure دو کارت گرافیکی هستند که در این فهرست دیده شدند. درحالی که حد توان مصرفی کارت گرافیک تولید SAPPHIRE در سطح ۳۲۵ وات تنظیم شده، این عدد با قابلیت ۲۰ درصد افزایش نهایتا به ۳۹۰ خواهیم رسید. این درحالی است که توان استاندارد مدل MSI در سطح ۳۳۲ وات تعریف شده که با مثبت ۱۲ درصد به ۳۷۲ وات می‌رسد. توجه داشته باشید که این ارقام به TGP (توان مصرفی GPU و مموری) این کارت مربوط می‌شوند نه TBP. در نتیجه کل توان مصرفی این کارت به‌راحتی از ۴۰۰ وات فراتر می‌رود.

بایوس کارت گرافیک AMD Radeon RX 6950XT

بایوس کارت گرافیک AMD Radeon RX 6950XT

کارت گرافیک RX 6950XT با پردازنده گرافیکی Navi 21 KXTX روانه بازار می‌شود. البته این GPU همان مدل XTXH نیست که قبلا شایعه شده بود. به نظر می‌رسد که AMD حداقل چهار مدل پردازنده گرافیکی Navi 21 را برای کارت گرافیک‌های Radeon در نظر گرفته است. البته این کد در واقغ اسم رمز پردازنده گرافیکی AMD به شمار می‌آید که بعدا می‌تواند به‌عنوان یکی از نسخه‌های XT یا XTXH به بازار عرضه شود.

نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که این BIOS فقط از تراشه‌های حافظه ۱۸ گیگابیتی HYNIX و سامسونگ پشتیبانی می‌کند. تراشته‌های حافظه HYNIX قبلا در مدل‌هایی از قبیل RX 6500XT مورد استفاده قرار گرفتند که تحت عنوان HC18 طراحی شدند.

در حال حاضر کمتر از یک هفته تا رونمایی رسمی از کارت گرافیک‌های رفرش RDNA 2 فاصله داریم. با نزدیک شدن به این تاریخ، جزئیات بیشتری از مشخصات کارت گرافیک‌های جدید شرکت AMD به‌دست ما می‌رسد که به‌طور ویژه به توان مصرفی این محصولات مربوط می‌شود.

در پایان می‌توانید نظرات خود درباره‌ی اخبار سخت‌افزار را با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده