نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴

شکستن محدودیت توان کارت گرافیک RTX 3090 Ti با بایوس XOC

اورکلاکرها با دسترسی به بایوس مخصوص RTX 3090 Ti، محدودیت توان مصرفی کارت گرافیک پرچم‌دار شرکت انویدیا را با نزدیک به دو برابر افزایش به ۸۹۰ وات رساندند.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti، پرچم‌دار سری Ampere به‌صورت پیشفرض با محدودیت توان مصرفی حداکثر ۴۵۰ وات به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. بااین‌حال هیچ‌چیز جلودار اورکلاکرها و کاربرهای حرفه‌ای کارت گرافیک‌های رده بالای گیمینگ برای رسیدن به قله‌های بالاتر نخواهد بود.

MegaSizeGPU تصویری از عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 Ti در نرم‌افزار GPU-Z را منتشر کرد که نشان می‌دهد محدودیت توان مصرفی این کارت با نزدیک به دو برابر افزایش به ۸۹۰ وات رسیده است. این نرم‌افزار تأیید می‌کند که توان مصرفی کارت گرافیک ASUS TUF تا ۸۹۰ وات آنلاک شد و برای این کار از بایوس مخصوص XOC استفاده شده است. XOC BIOS به منظور اورکلاک شدید پردازنده‌های گرافیکی کاربرد دارد.

آنلاک کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti در GPU-Z

همان‌طور که اشاره شد، این بایوس معمولا در رقابت برای شکستن رکورد اورکلاک پردازنده‌های گرافیکی با استفاده از خنک‌کننده‌های نیتروژن مایع به کار می‌رود. کاربران حرفه‌ای می‌توانند از XOC BIOS به خوبی برای کارت گرافیک‌هایی مانند GALAX HOF و EVGA KINGPIN استفاده کنند که هردو با کانکتورهای برق ۱۶ پین عرضه می‌شوند.

اکثر کارت گرافیک‌های RTX 3090 Ti به استفاده از یک کانکتور PCIe Gen5 محدود هستند که حداکثر قادر به تأمین ۶۰۰ وات توان مصرفی است. بااین‌حال اسکرین‌شات‌های زیر نشان می‌دهد که میزان توان مصرفی برخی مدل‌ها از قبیل EVGA FTW3 می‌تواند با این بایوس تا ۶۱۴ وات هم افزایش پیدا کند.

بایوس XOC روی کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti

این میزان در کارت گرافیک ASUS TUF تا ۶۱۵ وات هم بالا می‌رود. پردازنده گرافیکی GA102 به‌تنهایی ۴۹۶ وات برق مصرف می‌کند.

بایوس XOC روی کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti ایسوز توف

کارت گرافیک‌های RTX 3090 Ti کاستوم مختلفی وجود دارند که توان مصرفی آن‌ها به زیر ۵۰۰ وات محدود شده است. اما محصولات خاص مانند ROG STRIX Liquid Cooled هم پیدا می‌شوند که اجازه افزایش تا ۵۱۶ وات را نیز می‌دهد.

توان مصرفی کارت گرافیک های GeForce RTX 3090 Ti

کاربرها می‌توانند XOC BIOS را ازطریق انجمن Chiphell در وبسایت TechPowerUP دریافت کنند. باید توجه داشته باشید که این بایوس می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به GPU شما وارد کند و در صورت استفاده‌ی نادرست، به خرابی کامل کارت گرافیک گران‌قیمت شما منجر شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده