نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

جریمه ۵.۵ میلیون دلاری انویدیا به خاطر پنهان کردن فروش GPU به ماینرها

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، انویدیا را به پنهان‌کاری در خصوص میزان اثرگذاری بازار ماینینگ در فروش محصولات گیمینگ این شرکت محکوم کرد.

ظاهرا انویدیا قصد دارد تا به منظور رفع اتهامات واردشده به این شرکت در خصوص فروش غیرقانونی کارت گرافیک به ماینرهای ارز دیجیتال، ۵.۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) امروز مدارک مربوط‌به اتهامات و مبلغ تسویه حساب آن را به این شرکت ابلاغ کرده است. براین اساس گفته می‌شود که انویدیا با گزارش نادقیق افزایش درآمدهای گیمینگ، باعث گمراهی سرمایه‌گذارها شد و درواقع با این کار میزان اتکای خود به بازار بی‌ثبات رمزارزها را پنهان کرد.

انویدیا با این تسویه حساب به تخلفات خود اعتراف نمی‌کند. اما با پذیرش این جریمه، هرگونه انتشار اطلاعات نادرست در رابطه با عملکرد خود را متوقف خواهد کرد. این جریمه از گزارش مالی انویدیا در سال ۲۰۱۸ نشأت می‌گیرد؛ جایی که براساس گزارش SEC، همزمان با افزایش چشمگیر ارزش استخراج اتریوم، انویدیا شاهد رشد انفجاری فروش محصولات خود به استخراج‌کنندگان رمزارزها بوده است.

ماینرها همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کمبود گسترده‌ی پردازنده‌های گرافیکی در جهان معرفی شدند؛ به طوری که انویدیا مجبور شد تا به منظور جلوگیری از کمبود شدید کارت گرافیک‌های گیمینگ، راهکارهایی از قبیل معرفی محصولات اختصاصی CMP برای ماینینگ و محدود کردن نرخ استخراج رمزارزها با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ را در پیش بگیرد. بااین‌حال کارمندان شرکت اذعان داشتند که همچنان بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی تولیدشده به‌دست ماینرها می‌رسیدند.

 ارز دیجیتال اتریوم

در بخشی از دستوری که خطاب به انویدیا صادر شده است، می‌خوانیم: «کارکنان بخش فروش این شرکت، به‌طور ویژه در کشور چین گزارش دادند که به عقیده‌ی آن‌ها، افزایش قابل‌توجه حجم تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ در استخراج رمزارزها ریشه دارد».

باتوجه به ماهیت رونق و رکود ارزهای دیجیتال، این بخش از افزایش فروش محصولات انویدیا لزوما نشان‌دهنده‌ی آینده قابل اتکای بازار برای این شرکت نیست و ریسک سرمایه‌گذاری در آن را افزایش می‌دهد. SEC در این‌باره می‌نویسد: «تحلیلگرها و سرمایه‌گذارهای شرکت Nvidia به‌طور مداوم خواستار درک میزان اثرگذاری بازار رمزارزها در درآمدهای انویدیا بودند و بارها از مدیران ارشد شرکت در این‌باره سؤال کردند». اما ظاهرا انویدیا در گزارش‌ فروش محصولات گیمینگ خود به درآمدهای مرتبط با بازار ماینینگ اشاره‌ای نکرد که این کار از سوی SEC به‌عنوان یک اقدام فریبنده تلقی شده است.

در هر حال به نظر می‌رسد که نگرانی سرمایه‌گذارها کاملا به جا بوده است. سقوط ارزش رمزارزها در اواخر سال ۲۰۱۸ به همراه تضعیف بازار چین به کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری درآمدهای شرکت انویدیا در این بازه‌ی زمانی و در نتیجه شکایت سهام‌داران منجر شد.

جنسن هوانگ کارت گرافیک انویدیا و لوگوی بیت کوین

کریستینا لیتمن، رئیس بخش دارایی‌های دیجیتال و واحد سایبری کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در این‌باره می‌گوید: «پنهان‌کاری انویدیا در ارائه‌ی اطلاعات کامل و صحیح از بازار فروش این شرکت، سرمایه‌گذارها را از اطلاعاتی حیاتی به منظور ارزیابی کسب‌و‌کار در یک بازار کلیدی محروم کرده است. تمامی شرکت‌ها از جمله آن‌هایی که فرصت‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور را دنبال می‌کنند، باید از انتشار اطلاعات کامل، به موقع و دقیق درباره‌ی فعالیت‌های خود اطمینان حاصل کنند».


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده