نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۳

AMD Radeon RX 7900 XT اولین کارت گرافیک مبتنی بر استاندارد PCIe Gen5

احتمالا AMD اولین تولید کننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی رده مصرف‌کننده است که از یک کارت گرافیک مبتنی بر استاندارد PCI-Express 5.0 رونمایی می‌کند.

براساس اطلاعاتی که توسط Kepler_L2 و ازطریق آپدیت معماری GFX11 به‌دست آمده، ظاهرا پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 از کانکتور جدید PCIe Gen 5.0 در سری Radeon RX 7000 برخوردار خواهد شد. Navi 31 پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی سری RDNA3 محسوب می‌شود که در پچ آپدیت لینوکس AMD با اسم رمز GFX11 خطاب شده است. AMD در هفته‌ی گذشته چند آپدیت دیگر را برای معماری جدید خود منتشر کرد. این شروع فرایند فعالسازی نسل جدید معماری RDNA است.

Kepler با بررسی اطلاعاتی که ازطریق این فایل‌ها به‌دست آورد، متوجه قابلیت‌های جالب توجهی شد که می‌تواند موجب برتری AMD نسبت به رقبای خود باشد. یکی از این موارد، پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen5 است که تاکنون برای کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 تأیید نشده است. البته اگر انویدیا محصولات جدید خود را بدون کانکتورهای PCI-Express 5.0 عرضه کند، باید گفت که اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای خواهد بود. زیرا پردازنده دیتاسنتر H100 این شرکت از همین حالا از استاندارد ارتباطی جدید بهره می‌برد.

معماری کارت گرافیک های AMD

AMD اخیرا تأیید کرد که پردازنده‌های سری Ryzen 7000 Raphael با معماری Zen4 از PCIe Gen5 پشتیبانی می‌کنند. این شرکت تاکنون پشتیبانی از استاندارد Gen 5 را فقط برای پلتفرم AM5 تأیید کرده است. گویا همه‌ی مادربردها، پردازنده‌ها و تراشه‌های گرافیکی شرکت AMD در سال ۲۰۲۲ به PCIe Gen5 مجهز خواهند شد.

استاندارد ارتباطی PCIe Gen5 با نرخ انتقال ۳۲ گیگاترانسفر بر ثانیه یا ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه، دو برابر پهنای باند بیشتر نسبت به نسل قبل را ارائه می‌کند. این پیشرفت، تأثیر چشمگیری در پهنای باند حافظه‌های ذخیره‌سازی در تجهیزات نسل جدید خواهد داشت و برای پردازنده‌های گرافیکی، امکانات دیگری هم به همراه دارد. تولیدکنندگان GPU همواره در سناریوهای حافظه‌ی فشرده به‌دنبال راهکارهای توانمندتری مانند SXM و NVLink بودند تا به محدودیت‌های معماری PCIe غلبه کنند.سرعت انتقال در PCIe Gen5

در این بین، استاندارد PCIe Gen5 تاکنون فقط در پردازنده گرافیکی SOC21 (Navi 31) دیده شده است. هرچند به احتمال زیاد همه محصولات سری Navi 3X از آن بهره می‌برند. سؤالی که باقی می‌ماند این است که آیا شرکت AMD تعداد مسیرهای انتقال را برای مدل‌های رده پایین‌تر کاهش خواهد داد یا خیر. کارت گرافیک Radeon RX 6500XT و رابط اینترفیس PCIe Gen4 x4 نشان دادند که این مورد می‌تواند تأثیر قابل توجهی در عملکرد کارت روی پلتفرم‌های مبتنی بر تکنولوژی قدیمی‌تر Gen3 بگذارد.

در پایان نظرات خود درباره‌ی اخبار سخت‌افزار را با ما و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده