نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۴

تأیید مشخصات و انتشار نتایج بنچمارک AMD Radeon RX 6x50 XT

مشخصات تأییدشده و نتایج بنچمارک اولیه کارت گرافیک‌ RX 6950 XT نشان می‌دهد که پرچم‌دار جدید AMD با چند وات توان مصرفی بیشتر از RTX 3090 Ti عبور می‌کند.

در شرایطی که در آستانه‌ی معرفی لاین آپ رفرش RDNA 2 توسط AMD قرار داریم، مشخصات فنی کارت گرافیک‌های سری RX 6x50 XT vh در نتایج بنچمارک فاش‌شده از عملکرد سه مدل جدید Radeon RX 6950 XT و Radeon RX 6750 XT و Radeon RX 6650 XT در 3DMark می‌بینیم. عملکرد اولیه‌ی این سری نشان می‌دهد که کارت گرافیک‌های نوسازی‌شده‌ی AMD در مقابل رقبای خود از شرکت انویدیا حرفی برای گفتن خواهند داشت. البته خوب می‌دانیم که قیمت نهایی این محصولات، مهم‌ترین عامل در تعیین موفقیت آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر، کمتر از یک هفته تا رونمایی رسمی از کارت گرافیک‌های رفرش RDNA 2 فاصله داریم. با نزدیک شدن به این تاریخ، جزئیات بیشتری از مشخصات کارت گرافیک‌های جدید AMD به‌دست ما می‌رسد که به‌طور ویژه به توان مصرفی این محصولات مربوط می‌شود.

تاکنون تأیید شده که TBP مدل‌های مختلف کارت گرافیک Radeon RX 6950 XT در حدود ۳۳۵ وات خواهد بود؛ ۳۵ وات بیشتر از کارت گرافیک RX 6900 XT که پرچم‌دار سابق شرکت AMD محسوب می‌شود. شایعات قبلی به توان مصرفی ۳۵۰ وات این کارت اشاره داشتند، ولی به نظر می‌رسد که AMD در بهینه‌سازی مصرف انرژی کارت گرافیک جدید خود بهتر عمل کرده است؛ به‌ویژه در مقایسه با انویدیا که GeForce RTX 3090 Ti را با ۱۰۰ وات توان بیشتر نسبت به 3090 معرفی کرد.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک RX 6950 XT

از طرفی TBP کارت گرافیک RX 6950 XT تنها ۵ وات بیشتر از نرخ مصرف انرژی RX 6900 XT Liquid Edition است. با این کار، سرعت کلاک گیمینگ این کارت ۲۱۰۰ مگاهرتز بیشتر می‌شود و اگر توان تأمین‌شده و سیستم خنک‌کننده این کارت اجازه بدهد، این میزان تا ۲۳۱۰ مگاهرتز نیز افزایش می‌یابد. در مورد حافظه‌ی گرافیکی این کارت می‌دانیم که سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه‌ی تراشه‌ی حافظه RX 6950 XT، پهنای باند آن را به ۱۷۲۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رساند.

نکته جالب توجه اینجا است که نتایج بنچمارک اولیه پرچم‌دار آپدیت‌شده‌ی RDNA 2 نشان می‌دهد که این کارت نه‌تنها از RTX 3090 بلکه از RTX 3090 Ti نیز سریع‌تر است. این دستاورد زمانی چشمگیر به نظر می‌رسد که توان مصرفی بسیار بالای پرچم‌دار انویدیا را در نظر داشته باشیم. البته نباید از حافظه‌ی ۲۱ گیگابیتی و تعداد هسته‌های CUDA بیشتر از RTX 3090 نیز عبور کنیم.

نتایج مذکور، در بنچمارک 3DMark TimeSpy و در سیستمی با پردازنده Ryzen 7 5800X3D و رم DDR4-3600 به‌دست آمده است. کارت گرافیک RX 6950 XT با درایورهای اولیه و تنظیمات TimeSpy Performance در رزولوشن 1440p حدود ۶.۵ درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti عمل کرده است و امتیاز ۲۲۲۰۹ را کسب می‌کند.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک RX 6950 XT

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وقتی پای ری تریسینگ به میان می‌آید، پرچم‌دار AMD قادر به رقابت با بهترین کارت گرافیک سری امپر نیست. درواقع RX 6950 XT در تست 3DMark Port Royal جایی نزدیک به RTX 3080 قرار می‌گیرد و RTX 3090 Ti حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از آن است.

کارت گرافیک RX 6750 XT نیز با توان مصرفی ۲۵۰ وات، از این حیث شبیه به RX 6800 خواهد بود و از نتایج بنچمارک آن اینطور برداشت می‌شود که این کارت می‌تواند رقیبی برای RTX 3070 باشد. عملکرد ری تریسینگ این کارت نیز بهتر از RTX 3060 Ti باست که البته این موضوع جای تعجب ندارد. کارت گرافیک جدید AMD روی کاغذ باید به سرعت گیم کلاک ۲۴۹۵ مگاهرتز و سرعت بوست کلاک ۲۶۰۰ مگاهرتز برسد. تراشه‌ی حافظه آن هم ۱۸ گیگابیت بر ثانیه سرعت دارد.

AMD کارت گرافیک RX 6650 XT را با ۲۰ وات توان بیشتر نسبت به RX 6600 XT روانه بازار می‌کند. افزایش TBP این کارت به ارتقا سرعت گیم و بوست کلاک این GPU به ۲۴۱۰ و ۲۶۳۵ مگاهرتز منجر می‌شود. این نتایج باعث می‌شود تا امتیاز این کارت در تست 3DMark TimeSpy تا ۱۱ درصد افزایش پیدا کند، اما باید دید که این نتایج در عملکرد واقعی گیمینگ چگونه به نظر می‌رسد.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک RX 6950 XT

قیمت کارت گرافیک‌های جدید AMD هنوز نامشخص است. باتوجه به ضعف عملکرد ری تریسینگ و زمان زیادی که از معرفی معماری RDNA 2 می‌گذرد، انتظار می‌رود که تیم قرمز قیمت‌های منصفانه‌تری را برای محصولات جدید خود پیشنهاد کنند؛ به‌خصوص در شرایطی که قیمت کارت گرافیک‌های سری RX 6000 در بازار تا حد زیادی به MSRP نزدیک شده است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده