نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

انتشار گزارش متفاوت درباره مشخصات تراشه های AMD RDNA3

براساس ادعای جدید Greymon55 به نظر می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 از مشخصات تقلیل‌یافته و تعداد هسته‌های کمتری نسبت به شایعات قبلی برخوردار هستند.

درحالی که شایعات قبلی به ۱۵۳۶۰ هسته‌ی پردازنده گرافیکی Navi 31 اشاره داشتند، ادعای اخیر Greymon55 در خصوص پرچم‌دار سری RDNA3 از کاهش مشخصات فنی این GPU حکایت دارند. بنابراین خبری که چند روز پیش مبنی بر توان پردازش گرافیکی ۹۲ ترافلاپس پردازنده Navi 31 منتشر شد، یا اشتباه بوده است یا جزئیات کلیدی دیگری وجود دارند که ما هنوز نمی‌دانیم.

در حال حاضر گفته می‌شود Navi 31 با ۶ شیدر انجین و ۱۲ آرایه شیدر، به ۴۸ پردازنده WGP مجهز شده است که می‌تواند دربرگیرنده ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی باشد. این یعنی تعداد هسته‌های این GPU نسبت به ۱۵۳۶۰ هسته‌ای که قبلا گزارش شده بود، با ۲۰ درصد کاهش مواجه شده است. همین موضوع درباره Navi 32 نیز صدق می‌کند که حالا به‌جای ۱۰۲۴۰ هسته با ۸۱۹۲ پردازنده جریانی در نظر گرفته می‌شود. تعداد SP برای پردازنده گرافیکی Navi 33 نیز از ۵۱۹۲ به ۴۰۹۶ هسته رسیده است.

با تغییر تعداد هسته‌های پردازشی تراشه گرافیکی Navi 31، حالا توان پردازش گرافیکی آن به ۷۳ ترافلاپس کاهش می‌یابد که البته این با فرض فرکانس ۳ گیگاهرتز این GPU امکان‌پذیر است. در خصوص سرعت کلاک تراشه‌های Navi 32 و Navi 33 اطلاعاتی در دست نیست.

زمان بندی پردازنده های گرافیکی RDNA 3

باید در نظر داشت که هنوز ماه‌ها تا رونمایی از مشخصات رسمی نسل سوم پردازنده‌های گرافیکی Navi فاصله داریم و این اولین تغییری است که در مشخصات منسوب به این سری از یک سال گذشته ایجاد شده است. بنابراین تا زمانی‌که اطلاعات دیگری از منابع موثق منتشر نشده، فرض می‌کنیم که این مشخصات جدید به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

انتظار می‌رود کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 7000 تا پایان امسال به بازار عرضه شوند. مدل مبتنی بر پردازنده گرافیکی Navi 31 احتمالا یکی از اولین محصولاتی است که توسط این شرکت معرفی و عرضه می‌شود و طبق سبک همیشگی نام‌گذاری کارت‌های گرافیک‌ AMD باید RX 7900 XT نام داشته باشد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده